„Ако действително излезе достоверна информация, че не си върша работата като министър, ще напусна.“ Това заяви в „Защо, господин министър“ служебният министър на културата Найден Тодоров.

Проверка, разпоредена от премиера Димитър Главчев, показа системни нарушения и незаконосъобразно разходване на публични средства в Министерството на културата. Това бе разкрито в доклад на Главния инспекторат на Министерски съвет. 

Става дума за длъжностни лица в министерството, осъществяващи контрол върху дейността на Театрално-музикалния и филхармоничен център в Разград и Родопския драматичен театър в Смолян.

„Когато премиерът ми връчи доклада в петък, той каза, че вътре има проблем – разписал съм документ, с който одобрявам тези плащания. Прибирайки се в министерството, бях в шок. Проверих веднага документа. Това, което одобрявам, не са извършените разходи, а мерките, които трябва да се предприемат в резултат на това, че са извършени такива разходи“, обясни Тодоров.

По думите му мерките са три. Първата е да се поискат обяснения на всички директори, които към 30 септември са надвишили 75% от годишния си бюджет. Втората е изпращането на Инспектората на Министерството на културата във всички държавни културни институти в сценичните изкуства. Третата е слагането на лимити в разходите на културните институти.

„Един министър разписва между 500 и 1200 документа на ден, но аз все пак внимавам какво разписвам. Затова проверих веднага и се оказа, че е нещо съвършено различно. Предполагам, че по някакъв начин премиерът е бил подведен“, на мнение е Найден Тодоров.

„Ако премиерът Главчев вярва, че аз имам нещо общо с източването на тези средства, той е длъжен да ми поиска оставката. Аз ще поискам проверка от най-висока инстанция за всичко, което се е случило и ако има най-малко съмнение в моята работа, ще напусна“, заяви министърът на културата.

Той допълни, че е готов да вкара и прокуратурата в Министерството на културата, която да извърши проверка.

По думите на Тодоров в доклада не се посочва кой по закон трябва да извършва контрола на дейността на културните институции. В документа пише, че контролът „се извършва формално“.

„Очевидно има липса на контрол и в края на разследването ще стане ясно. По заповед ресорният зам.-министър отговаря за контрола. Това е Илко Ганев. Тези процентни завишавания обаче се случват през годините и тогава той не е бил зам.-министър“, обясни още министър Тодоров.

На въпрос дали има доверие на Илко Ганев той отговори, че в момента има доверие само на разследващите органи.

 

В доклада Главният инспекторат на МС също така дава препоръки за търсене на дисциплинарна отговорност от главния секретар на Министерство на културата Тодор Керанов и от директора на дирекция „Сценични изкуства и художествено образование“ Елиянка Михайлова.

„Още в понеделник ще бъде заведен дисциплинарен съвет, който да им потърси отговорност“, заяви културният министър.

Найден Тодоров бе категоричен, че трябва реформа в системата, защото тя „предполага възможности за престъпление“.

Кой е виновен за щурма на Народния театър?

„Намирам вина в директора на Народния театър „Иван Вазов“ Васил Василев, но тя е на друго място. Когато се видя какво се случва, защото беше ясно седмици преди това, че има напрежение, той трябваше да смени датата на спектакъла“, смята културният министър.

Според него основният проблем в този сблъсък е, че ролята на културата е да обединява, а в случая са се сблъскали две групи хора с различни вярвания и мнения по въпроса.

„Хората трябва да имат различни мнения, но не трябва да се стига до физически сблъсъци“, коментира Тодоров.

„Това заглавие има правото на свой живот. Друг е въпросът дали това трябва да бъде в Народния театър. Но тук идваме до един съвършено друг проблем – националните културни институти по какъв начин определят своята дейност като национални. Те са на едно ниво с всички останали и това, което трябва да правят, е да изкарват пари, а не да прокарват национална културна политика. Ако беше така, аз щях да кажа „стоп“ – това заглавие нека да отиде в друг театър. Не, тяхната роля е да печелят пари“, коментира Найден Тодоров.

Според него, ако националните културни институти следват национална културна политика, това не е пиеса за Народния театър.

Той заяви, че не може да каже колко е хонорарът на Джон Малкович, но заяви, че продажбата на билетите за неговата постановка надвишава малко повече от три пъти хонорара му.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK