Броени дни до началото на кампанията, позната из цял свят като „Черен петък“. Официално денят, в който „валят“ намаления, е последният петък на ноември, но все повече търговци удължават периода на промоциите.
Екипът ни провери има ли вече по-ниски цени в магазините и за какво да внимават потребителите.
Реклами, брошури и табели и тази година примамват потребителите с намаления за „Черен петък“. Некоректните търговци обаче не са по-малко, сочат анализите на потребителските организации.
„Фалшивите намаления през годините не намаляват. Това го виждаме от броя на глобите всяка година. Те са десетки, даже стотици. Но това не променя особено картинката. Това се дължи на ниския размер на санкциите. Търговците си казват, аз ще спечеля повече, отколкото е размерът на глобите. От години призоваваме за санкции, които са адекватни на оборота на търговеца, а не фиксирани, както досега“, казва Богомил Николов от „Активни потребители“.
Голяма част от клиентите също са на мнение, че намаленията в момента не са истински.
„Първо ги увеличават, а след което ги намаляват, колкото е реалната цена. Най-много до 10 лева, даже и по-малко“, смята Цветелина.
„Законодателят е предвидил налагането на санкции и административно наказателно производство. Санкциите са различни според нарушението, може да достигнат до 50 000 лева“, посочва председателят на КЗП Мария Филипова.
За своя сигурност част от купувачите казват, че следят движението на цените месеци преди началото на сезона на намаленията.
„Цената да кажем е "Х" и няколко дни преди това търговецът я увеличава, след което я връща отново на първоначалната стойност „Х“, но вече е намелена с 20 или 30% цената е същата, но има табела за намаление“, обяснява Богомил Николов.
Търговците сами избират с какъв процент да намалят стоката си, а най-търсени от потребителите са бялата и черна техника. В списъка се нареждат още дрехи, обувки, козметика и спортни стоки, сочат проучванията на пазара.
„Не мисля нещо конкретно да пазарувам, обувки якета, от каквото имаме ежедневна нужда, нещо конкретно не. Първо си ги проверявам онлайн, после във физическите магазини и решаваме откъде да пазаруваме“, казва Силвия.
„Харесала съм си една прахосмукачка, която е за акари. Набелязала съм си 2-3 продукта, гледам цените в сайта и съответно ще видя дали има, или няма промоция“, добавя София.
Според една от най-големите онлайн платформи за пазаруване потребителите имат средно по три продукта в кошницата.
„Със сигурност намаленията са реални, това ние можем да го гарантираме. Още първата минута от кампанията са направени 850 поръчки, което е доказателство за интереса“, посочва онлайн търговецът Петър Цветков.
По наблюдение на търговците мъжете харчат почти двойно повече в сравнение с жените.
„Над 600 лв. са предвидили в портфейла си да похарчат мъжете, докато жените се ограничават до 400 + лв. Може би това зависи от категориите, които пазаруват, защото мъжете се ориентират към електронните продукти“, добавя Петър Цветков.