Миналата седмица български фирми поискаха помощ от държавата срещу монопола на големите търговски вериги. Често хипермаркетите продават по-евтино от кварталните магазинчета, защото успяват да си издействат търговски отстъпки от производители и вносители на стоки.
Основният проблем е прехвърлянето на задълженията на веригите към снабдителите
каза в студиото на „Тази сутрин” Витан Витанов, собственик на фирма за производство на рибни продукти. По думите му въпреки че производството, като етап, свършва в един момент, чрез договорите хипермаркетите натоварват доставчиците с част от своите търговски инвестиции.
Пример за това са т.нар. „входни такси”, които се изчисляват на база търговска площ и за нов обект. Витанов обясни, че сумите варират от 500 до 5 000 лева на обект и се плащат, когато търговската верига реши да инвестира в нов магазин, например.
Такава такса се налага и на нов доставчик за всичките вече създадени магазини, в които ще се появят неговите стоки.
Излиза, че фирмите, продаващи в супермаркетите, трябва да субсидират инвестициите в нови търговски обекти
и това е включено в договорите. Аргументът на веригите е, че 60% от търговския оборот минава през тях.
„Веригите са изключително важно нещо във всяка една икономика,” отбеляза Пламен Грозданов, изпълнителен директор на Съюз „Произведено в България”, откъдето дойдоха призивите към държавата за защита на търговци и производители. От организацията твърдят, че в сектора съществува картел. По думите на Грозданов те помагат за „изсветляването” на икономиката, предлагат нови възможности на потребителите, спомагат да се оптимизират отношенията между производител, доставчик, търговец и потребител.
До един момент веригите могат да играят много позитивна роля, смята Пламен Грозданов, но „прекрачи ли се прага, стане ли натискът върху производителя до такава степен силен и голям, могат да се нарушат балансите”.
Практиката е такава, че при подписване на договор с хипермаркетите фирмите дават една основна търговска отстъпка, обясни изпълнителният директор на Съюз „Произведено в България”.
В договора обаче се включват най-различни други отстъпки
В изследване на независима експертна група, по поръчка на правителството, са изброени около 100 различни видове, някои от тях уникални – като например отстъпка за юбилей, за рожден ден на веригата и т.н. В някои случаи отстъпките, които се искат от българските производители достигат 40 – 50% от цената на продукта.
Според Витан Витанов има няколко такива явления, като отстъпката е само едно от тях. „Отстъпките са пропорционални на продажбите.
Съществуват и пасивни разходи, които са във вид на такси, бонуси, във вид на различни наеми
– за това, че си на щанда, за това че заемаш софтуерно пространство,” добави бизнесменът.
Пламен Грозданов смята, че трябва да се създаде икономическа рамка, в която да се намери баланс между всички участници в процеса. С тази цел съюзът „Произведено в България” работи с правителството.
Готвят се и промени в Закона за защита на конкуренцията
в който да бъдат урегулирани тези въпроси. В момента, за да започне процедура по действащия закон е необходимо дадена фирма да притежава над 50% пазарен дял. По официални данни веригите имат 40 – 45%, но в големите градове делът им е над 60%. Затова се въвежда нова категория, която означава „сериозна пазарна сила”.
По думите на Грозданов във всички останали 26 страни от ЕС тези въпроси са урегулирани. "Искаме да има ред, да има правила," каза той.