Стенописът с дърво, както беше наречено последното произведение на уличния творец Банкси, бе залят с бяла боя, съобщава Би Би Си.
Творбата, която се появи в неделя, включва зелена боя върху стената на сграда зад мъртво дърво. Погледната от определен ъгъл рисунката създава впечатление, че дървото се е раззеленило. В единия ъгъл на творбата има нарисуван с шаблон човек.
В понеделник Банкси заяви, че стенописът е негов след редица спекулации за авторството. Много хора от цял Лондон се стекоха да видят творбата.
Два дни по-късно – в сряда сутринта, произведението на изкуството осъмна с пръски бяла боя. За вандалската проява сигнализирал 35-годишният Мат Маккена, който разхождал кучето си в близкия парк.
„Това е истински срам. Това се случи за една нощ. Моята приятелка първа видя творбата в неделя и ми каза, че много ѝ харесва. Тя накара хора да дойдат в нашия квартал, за да я видят“, каза той.
Общинският съвет на Ислингтън е бил потърсен за коментар от Би Би Си, но от там са казали, че все още не е установен извършителят на деянието.
Художникът на графити Джо Епщайн обаче коментира, че много често уличните артисти водят „война за територия“, която може „да ги доведе до такъв тип вандалски прояви“.
Преди да се появи бялата боя, от градския съвет на Ислингтън заявиха, че екипът за премахване на графити е наясно с това, че става дума за произведение на изкуството и няма да го премахне от стената на сградата.
Освен това те обясниха, че черешовото дърво, избрано от Банкси, е на възраст 40-50 години и е било с влошено здраве – установено е гниене и увреждане от гъбички. Това е довело до отрязването на клоните му.
От общинския съвет заявяват също така, че ще продължат с опитите да запазят дървото живо, както и че то би трябвало отново да се разлисти след време.
Лондонските власти съобщиха междувременно, че са наложили „временни мерки за опазване на творбата“. Вече е поставена ограда, както и камери за наблюдение. Разпоредено е също така на обществените служители да контролират зрителите и да не позволяват вандалски прояви срещу стенописа с дървото.
Обсъждат се и бъдещи решения със собственика на дома, за да се предостави възможност на всички хора да се наслаждават на произведението на изкуството, като същевременно се защити сградата, дървото и околността, твърдят още властите.