Небето ни става все по-неспокойно, което прави нуждата от разбиране и прогнозиране на турбулентността все по-належаща. Изследователите смятат, че птиците биха могли да дадат насоки, пише Би Би Си.
Когато погледнете нагоре, небето може да изглежда спокойно, дори неподвижно, но въздухът винаги е в движение.
Той е флуиден, тече като вода, с вихри и течения, понякога плавни и спокойни, а понякога бурни и силни. Турбулентността е едно от най-непредсказуемите метеорологични явления. Изследванията показват, че със затоплянето на планетата вероятността от силни турбуленции става все по-голяма.
Ако самолет се сблъска с нея, най-турбулентният въздух може да причини наранявания или дори смърт, както и структурни повреди на самолетите. Във вторник полет на Singapore Airlines от Лондон се сблъска със силна турбуленция: 31 души бяха ранени, а един загина.
Пътниците на борда на Boeing 777-300ER разказаха, че самолетът започнал да се накланя и тресе, след което паднал внезапно, а „хора и предмети бяха разхвърляни из кабината“.
Възможно ли е да има по-добри начини за прогнозиране и справяне с турбулентността?
Някои изследователи смятат, че отговорите се крият в животинския свят.
Птиците често се сблъскват с неспокойно небе. Макар че само няколко вида достигат височината на пътнически самолет, изучаването на реакциите им на по-малка височина може да помогне на метеоролозите да създадат по-добри модели за прогнозиране на турбуленцията, казва Емили Шепърд, експерт по полета на птиците и въздушните потоци в Университета Суонзи в Уелс.
И това не е всичко, което бихме могли да научим от нашите птичи приятели: някои видове са се приспособили да се справят с „екстремни турбуленции“, казва тя.
Анализът на това как те я използват в своя полза би могъл да послужи за проектиране на самолети, особено в градска среда, където могат да летят по-малки самолети и безпилотни летателни апарати.
Според проучване от 2024 г. самолетите се сблъскват с умерена до „силна или по-голяма“ турбуленция 68 000 пъти годишно. Турбулентността се определя като „неравномерно движение на въздуха“, причинено от вихри и вертикални течения, и се свързва с метеорологични явления като фронтове, срязване на вятъра и гръмотевични бури. Турбулентността може да причини няколко неприятни удара или да изкара самолета извън контрол, предизвиквайки „хаотични преобръщания, наклони и отклонения“.
Съвременните самолети са оборудвани с усъвършенствани метеорологични радарни системи, които пилотите използват, за да идентифицират и навигират около зоните на турбуленция.
„Можем успешно да предвидим около 75% от турбуленциите до 18 часа напред“, казва Пол Уилямс, който е учен по атмосферни науки от Университета в Рединг.