Проучване установи, че хората, които играят видеоигри, са изложени на риск да увредят слуха си поради потенциално опасни нива на звука. Геймърите играят дълго време с увеличена сила на звука над безопасните граници, сочат данните.

В проучването се казва, че това може да допринесе за необратима загуба на слуха или за тинитус – постоянен „звън в ушите“, пише Би Би Си. Шумът е описван и като пищене, бучене, щурци в ушите, пулсации, шум от вълни, бръмчене и др.

В статията, публикувана в BMJ Public Health, е направен преглед на 14 проучвания, в които са участвали общо над 50 000 души.

Изследователите призовават за повече усилия в областта на общественото здраве за повишаване на осведомеността относно проблемите на геймърите по същия начин, както това е направено за живата музика и слушалките.

Разбира се, геймърите биха могли да намалят звука по време на игра, за да сведат до минимум риска, но проучването показва, че част от проблема е продължителността на времето, през което хората са изложени на високи нива на звука.

Снимка: iStock

Световната здравна организация (СЗО) твърди, че възрастните могат безопасно да бъдат изложени на 80 децибела в продължение на 40 часа седмично, което е приблизително нивото на шума от звънеца на вратата. Над това ниво обаче безопасното ниво на излагане на шум бързо намалява.

Според указанията на СЗО възрастните трябва да слушат само 90 децибела в продължение на четири часа седмично и 95 децибела в продължение на един час и 15 минути седмично. За децата праговете са още по-ниски.

Едно от проучванията установява, че средните нива на шума от слушалките в четири игри със стрелба са между 88,5 и 91,2 децибела.

Друго проучване установява, че импулсните звуци – като например шумовете от стрелба в игрите, достигат 119 децибела.

В три отделни проучвания е регистрирано, че момчетата играят видеоигри по-често от момичетата за по-дълги периоди от време и при по-висока сила на звука.

Някои проучвания откриват връзка между игрите и загубата на слуха, докато други свързват тази дейност с шума в ушите. За оценка на слуха в тези проучвания са използвани комбинация от данни, предоставени от самите участници, както и тестове за слуха.

Авторите признават, че трябва да се направят още изследвания, за да се установи по-силна връзка между игрите и загубата на слуха. Те добавят, че трябва да се проучи по-внимателно географския регион, както и пола и възрастта.

Снимка: iStock

Някои от проучванията, които са разгледани, са от 90-те години на миналия век, когато светът на игрите е бил много различен от сегашния.

Само две статии, публикувани през последните 10 години, обективно измерват нивата на звука от видеоигрите. Като заключение авторите посочват, че ограничените налични данни сочат, че игрите могат да са потенциален риск.

Те казват: "Констатациите показват, че може да има нужда от приоритетни действия, като например инициативи, насочени към образование и осведоменост за потенциалните рискове от игрите, които могат да помогнат за насърчаване на безопасното слушане сред геймърите."

България и геймърите

Според проучване от 2020 г. на Trust Gaming - водещ производител на геймърска периферия с обхват от десетки държави, сред които и България - между 6 и 12 години е възрастта, на която повечето геймъри у нас влизат в света на компютърните или мобилни игри всеки ден. Проучването е направено сред повече от 200 играчи.

Най-ниската посочена възраст е 5 години, като само 6% от запитаните са я посочили. След 16-годишна възраст са започнали да играят 8%.