Социалните мрежи са точно толкова опасни, колкото и цигарите. Ето защо главният хирург на САЩ призова Конгреса да се въведат предупредителни стикери, които да предупреждават за вредата от използването им.
Д-р Вивек Мърти каза пред „Ню Йорк Таймс“, че социалните медии са фактор, допринасящ увеличаване на проблемите с психичното здраве сред младите хора.
„Време е да изискаме предупредителен надпис за използването на социалните медийни. В него трябва да се посочва, че те са свързани със значителни вреди за психичното здраве“, призова д-р Мърти.
Според него така на родителите и на подрастващите ще бъде напомняно непрекъснато, че тези платформи не са доказано безопасни.
„В същото време има редица доказателства от проучвания, че предупредителните надписи върху тютюневите продукти повишават информираността и променят поведението на хората“, пояснява д-р Мърти.
Главният хирург на САЩ признава, че използването само на предупредителни стикери няма да направи социалните медии по-малко опасни за младите хора, но това е „една необходима стъпка“ за ограничаването на тяхното използване.
Последните проучвания показват, че 95% от младежите на възраст от 13 до 17 години използват платформите, а повече от една трета от тях признават, че са вътре „почти постоянно“. Данните са от 2022 г. и са събрани от Изследователския център PEW.
„Социалните медии днес са като тютюна преди няколко десетилетия. Това е продукт, чийто бизнес модел зависи от пристрастяващите се деца. Въвеждането на предупредителен надпис би смекчило заплахата“, каза в изявление Джош Голин, изпълнителен директор на „Феарплей“ – организация, бореща се срещи маркетинговите послания към децато.
Всъщност не е ясно колко бързо могат да бъдат въведени тези предупредителни надписи в социалките, тъй като законодателната дейност в Конгреса е доста тромава, дори да се постигне съгласие между партиите. Преди това се правят множество изслушвания в Конгреса ползите от тези промени, а след това се разработва и съответното законодателство.
Последният федерален закон, насочен към защита на децата от онлайн съдържанието, беше приет през 1998 г., шест години преди основаването на Фейсбук.
Междувременно обаче, за да се съобразят с федералните разпоредби, компаниите за социални медии вече забраняват на децата под 13 години да си създават профили, но много от тях лесно заобикалят това правило.
Други мерки, предприети от самите социални платформи, също се пренебрегват – като например лимита от 60 минути дневно в ТикТок за потребители под 18 години. Проблемът е, че след като този лимит бъде достигнат, непълнолетните могат просто да въведат парола, за да продължат да гледат.