От 1999 г. до 2015 г. – цели 16 години, софтуерен проблем в британските пощи преобръща живота на близо 770 души. Скандалът стана отново актуален след хитов сериал по реална история, свързана с казуса.

Те са работили като мениджъри на локални пощенски офиси в градове из цялата страна. Всеки от тях е обвинен в присвояване на средства от пощенските клонове, без реално да е извършил каквото и да е престъпление.

Снимка: btvnovinite.bg

Те обаче са осъдени, някои излежават присъди в затвора, а трети затъват в дългове, за да връщат пари, които не са присвоили.

Защо този скандал стана отново актуален през изминалата седмица?

Преди около 20 години в Пощенската служба на Великобритания започва внедряването на нова софтуерна платформа на име Horizon. Предназначена е за отчитане. Въведена е от реномиран световен доставчик с много добро име. Бъг в системата я кара да генерира грешни данни и да начислява несъществуващи големи загуби.

Повечето потърпевши са осъдени на глоби, а близо 230 души – на затвор.

Един от осъдените е бил пощенски служител в клон в отдалечено малко селце, където целият оборот никога не е надвишавал 13 000 паунда месечно. Един ден обаче се оказва, че са "изчезнали" 26 000 паунда за месец. Човекът е осъден на 8 месеца затвор.

Жена, служителка в градски пощенски клон, се оказва виновна за липсата на 14 000 паунда. Макар да не е виновна, тя решава да погаси сумата, за да си спести неприятностите. Не успява – загубва работата си, загубва дома си заради невъзможността да изплаща ипотеката си, получава присъда за няколко години в затвора. Жената не успява да отгледа дъщеря си, която към момента на делото е на едва 8 годинки.

Документиран е поне един случай на самоубийство на потърпевш. През 2019 г. Върховният съд на Великобритания постановява, че вината за загубите не е човешка, а се дължи на софтуерна грешка. Решението принуждава правителството да направи своя проверка по случая, но 3 г. по-късно само 93 от неправилно осъдените мъже и жени са с отменени присъди.

От 2022 г. тече обществено разследване. Според обществения съвет, който го води, освен самата грешка в ИТ системата присъдите се дължат и на това, че висши служители на Британските пощи и нейни адвокати са се постарали никой от обвинените да не излезе невинен от този случай. Съветът говори за тяхното „решително усилие да спечелят делата или да принудят началниците на пощенски клонове да се признаят за виновни“ за престъпленията, в които са обвинени, но които не са извършили.

Макар че за скандала се говори от години, той отново превзе заглавията във Великобритания тази седмица, след като сериал, базиран на реалната история на управителя на пощенски клон Алън Бейтс, изигран от Тоби Джоунс, се превърна в истински хит. 

Обществената реакция след излъчването на сериала, базиран на истинска история доведе до това тогавашният ръководител на Британските пощи Пола Венелс да се откаже от ордена „Командир на Британската империя“, а британският премиер Риши Сунак, да обяви, в специално изявление, че ще вземе мерки за отмяна на осъдителните присъди в „един от най-големите провали в историята на правосъдието“.