Самолетът на Germanwings е летял със 700 км/ч на височина от 2000 м, когато се е разбил в стръмните склонове на Френските Алпи, чиито върхове се извисяват на повече от 3000 м. Самолетът е направо раздробен – най-големите отломки са с размер не повече от метър, и идентифицирането на телата на жертвите ще отнеме дни, дори седмици. Това предаде коресподентът на bTV в Париж Десислава Минчева, която цитира един от лекарите в екипа, извършвал оглед на мястото на катастрофата.
Около 6:00 часа сутринта местно време бяха подновени издирвателните операции. В изключително трудните условия жандармеристи подготвят терена за разследването. Работата им е усложнена, заради лошите климатични уловия и труднодостъпната местност.
Сигналът за притеснителното снижаване не е подаден не от екипажа на самолета, а от ръководителите „Въздушно движение”. Екипажът не подава никакъв сигнал на тревога – мълчанието им продължава между 8 и 12 минути.
Франция полага огромно старание да организира добре работата със семействата на жертвите и да проведе нормално разследване.
Работи се по всички възможни версии за катастрофата, но най-обсъжданите са три - тежък технически инцидент, възможно разхерметизиране на самолета, което принуждава екипажа рязко да се снижи, но е възможно екипажът да е загубил съзнание и контрол над полета; събитие на борда, което кара екипажа да загуби контрол над самолета.
В сряда се очаква да стане ясен броят на загиналите по националност. Засега е потвърдено, че 67 от жертвите са германци. Поради тази причина в Северен Рейн-Вестфалия е обявен ден на траур.
В центъра на летището в Дюселдорф, където трябваше да кацне разбилият се самолет, има специален кът, където хората могат да изкажат съболезнованията си в специална книга и да запалят свещи.
Минути преди полунощ на летището в Дюселдорф кацна първият самолет от Барселона след злополуката. С този полет пристигат три поколения на едно семейство - Гизела, дъщеря й Бърген и внучка й Марен. Трите жени се връщат от фамилна среща и още не могат да повярват, че вече са у дома.
„Разбрах за инцидента с SMS, който получихме. Ние не следяхме новини, не сме гледали телевизия. Обади ми се един съсед и каза: Слава Богу, че те чувам. Така разбрахме. След това настъпи паника и се уплашихме как ще се приберем у дома”, разказа Гизела Кюнце.
„За кратко полетите към Германия бяха спрени или отменени, защото не се знаеше какво точно е станало. Мисля,че това беше слух. Когато бяхме на летището, всичко бе нормално”, обясни Марен Шмиглер.
„Полетът мина добре, но разбира се, не е приятно, когато човек си мисли, че може да е опасно.
Щеше ми се да сменя полета, но какво да правим, все пак трябва да се приберем вкъщи”, сподели Бъргет Шмиглер.
Дестинацията между Испания и Германия изминават почти всеки месец семейството на Ингрид. Тя е от Барселона, а съпругът й - от Дюселдорф. „Беше по-различно от обикновено. Забелязва се, че настроението и атмосферата са други. Тънжо е, нерни са, но персоналът се държеше професионално и всичко беше добре, мина нормално. Не си помислихме да сменим полета, искахме да се приберем. Ние летим много често. Това са злополуки. Те стават, но ние трябва да продължим”, посочи Ингрид Борнс.
Минути по-късно в Дюселдорф от Барселона кацна още един самолет на компанията Germanwings.
Всички пътници са били наясно
Пътниците в самолета на Germanwings със сигурност са знаели какво се случва и какво предстои. Тази теза изрази в ефира на bTV бившият изпълнителен директор на Wizz Air Криситян Кръстев.
„Предвид високата скорост, всеки един от пътниците усеща, че снижението не е стандартно. Убеден съм, че пътниците са разбрали какво се случва”, заяви той.
Ангел Борисов, бивш главен инспектор по безопасност на полетите в Гражданска въздухоплавателна администрация, обясни, че самолетът се е снижавал много по-бързо, отколкото би се случвало при разхерметизация или пожар. Освен това самолетът се е снижил до 2000 м височина, а не до 3000 м, както би станало при авария.
„Обикновено екипажът в аварийна ситуация е ангажиран с причината, но е длъжен да натисне копчето и да уведоми какво става”, настоя Борисов.
Според Кръстев най-вероятната причина за инцидента е тежка неизправност, но не изключва и терористичен акт, макар че властите в Германия и във Франция вече изключиха тази възможност.
„Това, което се разиграва на борда, не прилича на терористичен акт. Самолетът освен че снижава, се отклонява и от курса”, коментира обаче Борисов, който смята, че причината е пилотска грешка.
„Възрастта на самолета означава само овехтяване на конструкцията, но не и на системите. Няма никакво значение, че компанията е нискобюджетна – всички самолети се обслужват еднакво добре”, коментира в заключение Борисов.