Разследването на авиокатастрофата във Френските Алпи навлиза в своя четвърти ден. От вчера основната тиражирана версия е свързана с останалия сам в кабината втори пилот Андреас Лубиц. Френските власти заявиха, че младият германец нарочно е разбил самолета на авиокомпания Germanwings и така е причинил смъртта на 150 души.
Междувременно, в родината му бяха претърсени два адреса – къщата на родителите му в Монтабаур и обитаван от пилота апартамент в Дюселдорф, съобщи специалният пратеник на bTV Кристина Баксанова. Именно на последното място разследващите прекараха над 4 часа вчера вечерта.
Те изнесоха 3 кутии с веществени доказателства, като сред тях имало и такова с голяма важност. Все още не е ясно какво е то, като по-късно през деня се очаква брифинг на прокуратурата.
Междувременно, в различни жълти издания се появяват информации, че Лубиц е преживявал любовна мъка и че е бил в състояние на „бърнаут” заради силен стрес.
В родното градче на пилота е напрегнато. Част от съседите временно са напуснали домовете си заради огромното количество журналисти. Наблизо е и първият аероклуб, посещаван от Лубиц. Веднага след падането на самолета, там е бил окачен некролог. След последните информации, обаче, от аероклуба са го свалили.
Тероризъм, самоубийство или нещо друго?
Заради многобройните версии, хвърлени в публичното пространство, все още нищо не може да се твърди със сигурност. Това подчерта кореспондентът на bTV в Париж Десислава Минчева.
По думите й все още не е открита втората черна кутия, в която е цялата телеметрия на падналия самолет. Към момента във Франция дебатът е дали в намерените вече аудиозаписи от кабината се чува ясно дишането на втория пилот. Това би показало дали той е бил в съзнание в момента, в който еърбъсът рязко е променил височината си.
Разследването от френска страна е за предумишлен криминален акт – терористичен или самоубийствен.
Експерти: Капитанът не е имал никакъв шанс
Вратата на пилотската кабина на „Еърбъс” А320 може да се разбие, но само отвътре. Това посочи в студиото на „Тази сутрин” Георги Христов, който пилотира именно такъв самолет. По думите му, ако отварянето с код е било блокирано отвътре, останалият отвън капитан „няма полезен ход”.
Той допълни, че е коментирал с колеги още преди официалната информация, че при спиране на двигател, разхерметизация или друг технически проблем, има процедури, които са съвсем различни от това, което се е случило със самолета. Според него движението за промяна на курса в случая е било само едно.
Георги Христов и авиационният експерт Александър Младенов коментираха, че част от авиокомпаниите въвеждат мерки, за да се избегнат подобни ситуации – напр. при излизане на пилот от кабината, на негово място влиза стюардеса.
Христов изрази съмнение, че Андреас Лубиц е бил преуморен, защото е имал само 600 летателни часа.
Авиационният психолог Елена Пенчева подчерта, че предварителният подбор е на изключително високо ниво и човек с проблеми не би трябвало въобще да бъде допуснат до обучение. По думите й действащите пилоти се спират от полети при остър стрес до отшумяването му.
„Много и различни могат да бъдат причините човек да прегори – може да е от претоварване, акумулирана умора, лични проблеми... Една от крайните фази на това състояние е суицидна”, посочи Пенчева. Тя допълни, че обикновено саморазрушителната агресия не излиза извън рамките на индивида, но може при „прегарянето” пилотът да не си е давал сметка за действията си.
Тя обаче изрази съмнение във версията за психологически срив, който да е тласнал Лубиц към смъртта. По думите й подобно психическо състояние има ясни проявления в пулса и дишането.