Администрацията на американския президент Джо Байдън очевидно е загрижена, че модерните автомобили, оборудвани с цифрова технология, могат да се превърнат в риск за сигурността, ако идват от Китай или Русия.

Поради това Министерството на търговията на САЩ се изказва в полза на забраната на определен китайски и руски хардуер и софтуер за автомобилния пазар, посочва германското издание „Шпигел“.

Очаква се предложен регламент да забрани продажбата и вноса на превозни средства, оборудвани с технологията в САЩ. Той трябва да бъде приет преди края на мандата на Джо Байдън.

Това се отнася особено за системите за автономно шофиране и цифровите комуникационни системи, които са централни за много функции на съвременните автомобили.

Те са важни за телеметрията и често могат да бъдат свързани към интернет чрез Bluetooth или сателит.

Според изявление, публикувано в понеделник от САЩ, „злонамерените противници могат да използват системите за достъп и събиране на най-чувствителните ни данни“.

Друг риск е, че превозните средства „могат да бъдат манипулирани дистанционно, докато пътуват по американските пътища“.

Снимка: iStock

 

Колко сериозно правителството на САЩ приема въпроса показва и фактът, че няколко високопоставени представители насърчават плана. Министърът на търговията на САЩ Джина Раймондо коментира, че автомобилите днес са оборудвани с камери, микрофони и GPS проследяване.

„Не е нужно много въображение, за да разберете как чуждестранен противник с достъп до тази информация може да представлява сериозна заплаха за националната сигурност на нашия живот и неприкосновеността на личния живот на гражданите на САЩ“, посочва Раймондо.

Съветникът по националната сигурност Джейк Съливан също коментира темата. Според него е необходима „защита на американските граждани, критичната инфраструктура и веригата за доставки на автомобилната индустрия от рисковете за сигурността на автомобилите, свързани с определени страни“.

Администрацията на Байдън издаде в понеделник изчерпателно предупреждение за рисковете от технологията, но първоначално не даде никакви конкретни примери за подобни инциденти, при които вече са възникнали проблеми.

Снимка: iStock

Американските власти изброяват няколко много различни потенциални проблема - защита на данните, шпионаж, национална сигурност и риск от инциденти.

Въпреки че всички те са свързани с дигитализацията на автомобила, колко реалистичен е рискът и кой е изложен на такъв, варира значително, коментира „Шпигел“.

Американският министър на търговията Раймондо оправдава стъпката с безопасността на всички шофьори. 

Снимка: iStock

"Обезопасяваме колите си и американския народ“, коментира тя. Теоретично поне всеки водач е засегнат от проблема със защитата на данните. Съвременните превозни средства събират много лични данни, като например маршрутите на движение на собствениците.

Системите за автономно шофиране записват и видеоклипове.

Снимка: iStock

Докато гладът на превозните средства за данни може да е досаден за широката общественост, сценарият, при който чужда държава проследява целево лице чрез колата, е проблем, особено за уязвими хора като агенти.

По-възможна защита тук би била някои американски служители на длъжности, свързани със сигурността, да нямат право да използват китайски превозни средства - точно както американските служители често нямат право да използват TikTok, което принадлежи на китайска компания, посочва „Шпигел“.