Екоактивисти хвърлиха картофено пюре върху картината на Клод Моне Les Meules („Воденични камъни“) в музея „Барберини“ в Потсдам, Германия, съобщава „Гардиън“. Протестиращите казаха, че акцията е бил замислена като сигнал за събуждане за климатичната катастрофа.

Картината е част от поредица на Моне "Купи сено" от 1890 г. Това е един и същи пейзаж, рисуван при различно осветление.

„Хората гладуват, хората замръзват, хората умират“, казва един от активистите във видео, публикувано в „Туитър“ от Letzte Generation („Последното поколение“).

„Намираме се в климатична катастрофа и всичко, от което се страхувате, е доматена супа или картофено пюре върху картина. Знаеш ли от какво ме е страх? Страхувам се, защото науката ни казва, че няма да можем да изхранваме семействата си през 2050 г.“, казва още протестиращият.

Едва девет дни след като активисти от инициативата Just Stop Oil хвърлиха доматената супа върху „Слънчогледите“ на Винсент ван Гог в Националната галерия в Лондон, двама активисти от Letzte Generation извършиха подобна протестна акция.

Говорител на музея съобщава, че картината е била защитена от стъкло и че не изглежда да е повредена.

Миналата година членове на Letzte Generation организираха гладна стачка пред сградата на Райхстага в Берлин, за да протестират срещу липсата на политически действия по отношение на извънредната климатична ситуация. По-рано тази година те се залепиха за някои от най-натоварените магистрали в Германия.

Групата, която обвинява германското правителство, че е пренебрегнало всички предупреждения и е довела страната до „ръба на пропастта“, казва, че е част от последното поколение, което може да предотврати колапса на обществото.

Клод Моне се превърна в поредния художник, който беше във фокуса на климатичните протести, свързани с храните. Това посегателство обаче е върху една изключително ценна творба. През 2019 г. картината Les Meules бе продадена на търг от „Сотбис“ за удивителните 110 747 000 долара. Печелившата оферта разбива предишния рекорд за най-високата сума, плащана някога за произведение на Моне, а картината се превръща в най-ценното импресионистично произведение на изкуството, продадено на търг.

Напоследък художествените галерии станаха популярни места за привличащи вниманието протести. През юли двама членове на италианската климатична активистка група Ultima Generazione (също „Последното поколение“) залепиха дланите си върху стъклото, защитаващо Primavera на Сандро Ботичели в галерия Уфици във Флоренция, и разпънаха банер с надпис Ultima Generazione No Gas No Carbone (Последно поколение, без газ, без въглища).

Две седмици по-рано активисти на кампанията Just Stop Oil се залепиха за рамката на 500-годишна картина на Тайната вечеря в Кралската академия в Лондон.

А екип на bTV провери как се пазят произведенията на изкуството у нас