Картината на Ван Гог, която беше залята с доматена супа в Националната галерия в Лондон, отново е изложена. Заради специалното защитно стъкло върху платното, то остава непокътнато.
Активистите, които извършиха деянието, бяха обвинени в престъпление за нанесени щети. Шокиращият случай отведе екипа ни на проверка у нас. Как се пазят българските произведенията на изкуството?
В Националната галерия пред най-ценните произведения, като Ръченицата на Мърквичка, има червен кордон, който разграничава посетителите от картината. За разлика от картините в чуждестранни галерии, тук те нямат специални защитни стъкла, с изключение на акварели и рисунки.
Националната галерия се пази от Националната полиция на входа, а вътре служители следят за опазването на произведенията. Имат и зала за наблюдение на сградата. От Министерството на културата твърдят, че произведенията на изкуството се пазят добре у нас, в сравнение с миналото и посегателства върху тях са много рядко явление.
„Кое е по-скъпо? По-загрижени сте за защитата на картина, или за защитата на планетата ни и хората“. Така природозащитници от кампанията "Just Stop Oil" в Лондон протестираха срещу добива на нефт и газ.
„В галерията трябва да се пристъпва като в храм, не може да не си смирен. За мен е вандализъм това“, каза художникът проф. Греди Асса.
Именитият български художник Греди Асса казва, че у нас не се прави достатъчно за опазването на картините в галериите. Самият той е бил жертва на посегателство.
„Един път направих огромна изложба с мои големи форматни картини – едната беше буквално срязана, да не казвам още от 90-те години една изложба в центъра на София беше продупчена. Трябва творецът да бъде обезщетен. Отгоре над всичко, това е да твориш“, разказа проф. Греди Асса.
Пред bTV министърът на културата обясни, че при вандалски акт художникът трябва да се обърне към министерството и полицията. И още - скоро специализиран полицейски състав по културно наследство ще следи за опазването на произведенията на изкуството.
„Често пъти тези колекции страдат по други причини, които са много по-съществени. Например – премръзването на близо 12 изключително ценни картини в Националната галерия. Това е, защото по някакъв начин са изчезнали средствата за климатизация в галерията. Били са оставени на студ. Тези върху дърво, явлението е много опасно и често пъти реставрацията е почти невъзможна“, заяви Велислав Минеков, служебен министър на културата.
От Националната галерия обясняват, че заради повреда в инсталацията, картините били преместени, но след това върнати непокътнати по местата си.
„При авариране на инсталацията, и то в много снежна зима, в една от залите спадна температурата повече от допустимото и тогава бяха пренесени в ателието по реставрация, където микроклиматът е по-добър, отколкото и в залите, докато се оправи инсталацията“, обясни Весела Радоева, изкуствовед и ръководител на отдел ''Комуникации'' на Националната галерия.
Под постоянен режим на охрана всичките над 1500 произведения в „Квадрат 500“ към Националната галерия са под постоянно видеонаблюдение и във всяка зала има индикатор за температурата и за влажността им, а посегателства към тях в последните десетина години не е имало.