Стоковите борси по света достигнаха рекордно високи стойности след обявяването на обнадеждаващата новина от фармацевтичните компании „Пфайзер“ и „Бионтех“.
Тяхната съвместно разработвана ваксина срещу COVID-19 е показала над 90% ефикасност в третата фаза от клиничните изпитвания.
Прераждането на най-засегнатите
Ентусиазмът, че скоро може да има ефикасна ваксина, която да върне живота към нормалното, доведе до поскъпване на акциите на компании от едни от най-засегнатите индустрии. Сред тях са круизните и авиокомпании, хотелиерите и туроператорите.
Цената на петрола също се повиши. Това е знак, че инвеститорите са готови да налеят пари в суровини, които са тясно свързани с работещата икономика. От началото на пандемията природното гориво претърпя сериозни загуби, защото намаля и търсенето – голяма част от самолетите останаха по летищата, не всички пътуваха за работа и училище.
Междувременно нискорисковата актив на златото, към който се обръщат в случай на очаквано свиване на икономиката, се обезцени. През август тя надхвърли рекордната стойност от над $2000 за тройунция заради голямата несигурност какво ще бъде развитието на пандемията.
Днешният ръст във финансовите пазари е продължение на приповдигнатото настроение след победата на Джо Байдън на президентските избори в САЩ. Тя беше приета добре от участниците на борсата. Сред причините е и спазването на обещанието от кампанията да започне изграждането на експертен екип за справяне с COVID пандемията.
Според анализатори положителната тенденция в пазарите може да се задържи още дълго с подобни добри новини.
Губещите от добрите новини
Добрата новина за евентуалното наближаващо овладяване на здравната криза обаче успя да удари някои компании. Инвеститорите решиха да се оттеглят от някои инвестиции, които досега бяха възприемани като печеливши от пандемията.
Активите на платформата за видео конферентни разговори „Зуум“, например, вече не изглеждат толкова ценни. Затова и пазарната ѝ стойност се срина с над 16% при ранната търговия.
Акциите на „Нетфликс“ и „Амазон“ също поевтиняха със съответно 5% и 3,1%. Причината за тяхната разпродажба е надеждата, че скоро няма да се налага да прекарваме свободното си време пред телевизора или пазарувайки онлайн.