Изкуственият интелект (ИИ) ще трансформира индустрията за събирания на просрочени дългове в САЩ - или поне така се очаква.

„Когато преди стартирахме агенция за събиране на вземания, се нуждаехме от телефон и шкаф за документи. Оттогава насам напреднахме, но сме бавни в усвояването на новото“, коментира Валери Инголд, която е управляващ директор на такава компания в Ню Йорк.

Повече от 73 милиона американци, повече от 20% от населението на САЩ, имат просрочени дългове. Около 60% от тези задължения са свързани със здравеопазването. Следват задължения към мобилните оператори, пише Thomson Reuters.

Валери Инголд се занимава основно с търговски дружества, а не с потребителски вземания, но изкуственият интелект ще навлезе и при двата вида, смята тя. Според нея перспективата е едновременно и вълнуваща, и буди притеснения.

Само около 10% от компаниите за събиране на вземания в САЩ в момента използват инструменти, управлявани от изкуствен интелект, но 60% обмислят или работят върху въвеждането им, според агенцията за кредитни отчети TransUnion.

Компаниите се опитват да предвидят чрез инструментите кой иска и ще има възможност да върне задълженията, виртуално да се проведат преговори и да се сегментират профили на клиентите.

„Тези алгоритми са много вълнуващи за доставчиците на финансови услуги – те ще ви кажат кой ще плати и кой не“, каза Арие Дерман, консултант в сферата на събирането на вземанията.

„Хубавото на изкуствения интелект е, че можеш да „хвърлиш“ индикатори в една машина и тя „изплюва“ списък с хората, на които трябва да се обадиш“, добави Дерман, но подчертава, че е важно какви индикатори компаниите ще използват за алгоритмите.

„Ако компаниите за събиране на вземанията успеят по-ефикасно да разчетат данните за различните случаи и при по-голяма задълбоченост, това може да намали броя на съдебните дела срещу длъжниците“, коментира Роналд Флаг, основател на най-големия фонд в страната за гражданска правна помощ.

Той изразява и притеснения за точно противоположния сценарий - данните могат да бъдат пристрастни, а това да доведе до тормоз над длъжниците и дори претоварване на вече силно обременената съдебна система.

„Използването на изкуствен интелект може да бъде за добро, а може и да доведе до повече злоупотреби и несправедливост“, допълни Флаг.

Експерти посочват и други потенциални проблеми – изкуственият интелект понякога си измисля факти и може да надвиши правомощията на компаниите за събиране на вземания.

Вече има и разработени готови продукти като управлявани от изкуствен интелект гласови инструменти, позволяващи входящи и изходящи обаждания с длъжници, което би автоматизирало разговорите. Така наречените „ботове“ могат да изпращат и имейли.

„Те премахват времето за чакане, незабавно отговарят, дават информация за баланса, за вариантите за плащане и помагат на потребителите при разрешаване на спорове“, обясни Сураб Гупта, създател на компания, предлагаща инструменти, базирани на изкуствения интелект.

Според него ИИ трябва да бъде управляван етично и отговорно, за да се избегнат споменатите по-горе притеснения.