Градът, който „Фолксваген” изгради от нулата, се готви за трудности, пише Дейвид Райзинг в материал на Асошиейтед прес.
Волфсбург е градът, който „Фолксваген” изгради и той бе буквално поставен на картата през 1938 година от нацистите в преследване на мечтата им за "Автомобил на народа".
Градът се понася по гребена на вълната на следвоенния бум на компанията, достигайки финансово благосъстояние, и днес Волфсбург и „Фолксваген” са две неделими неща. Има футболен клуб от водещата лига, който носи логото VW и играе на арена „Фолксваген”; централата и заводът на „Фолксваген” заемат голяма част недвижимото имущество. Има банка „Фолксваген”, компания за търговия с недвижими имоти „Фолксваген” и дори фабрика за наденички „Фолксваген”.
Затова когато този месец бе разкрито, че автомобилопроизводителят е мамил при тестовете за емисии в САЩ, което срина акциите му, настроението тук бе помрачено.
"Хората са малко унили, сякаш ще хвърчат глави не по високите ръководни позиции, а на по-ниски нива", казва 65-годишният Марк Граф, чакащ пред вратите на VW да вземе дъщеря си след смяната й на поточната линия.
Граф, чийто син също е нает в завода на пълно работно време, говори за безпокойството, че ако продажбите спаднат силно, смените ще бъдат орязани.
"Най-напред работниците на непълен ден, а има много такива", посочва той.
Никой не знае какво точно да очаква, но никой не си мисли, че идните месеци ще бъдат лесни, докато автомобилостроителят с топ продажби в света се бори да се справи с множество правни и технически проблеми, опитвайки се в същото време да възстанови имиджа си. Градът вече замразява разходите и наемането на персонал.
Когато е основан през 1938 година, за да построи Автомобила на народа по поръчка на Адолф Хитлер, Волфсбург носел тромаво име, което в превод означавало "Град на колите "Сила чрез радост" край Фалерслебен".
С използване на чуждестранен принудителен труд, военнопленници и затворници от концентрационни лагери, заводът на „Фолксваген” е построен бързо. Вместо Автомобила на народа - какъвто става VW Beetle - се произвеждат военни превозни средства от вида джип, ракети V1 и друго военно оборудване.
Преименуван на Волфсбург през 1945 година по името на съседен замък, днес градът със 120 000 души има 120 000 работни места, привличайки всекидневно пътуващи от околността. Около 70 000 работят за „Фолксваген”, а много други зависят от компанията. Волфсбург е толкова зависим от автомобилния сектор, колкото Детройт бе в разцвета си.
Сумон Ахмед, 24-годишен младеж, който работеше в завода на „Фолксваген” за лятото, е чул хора да казват, че може да не вземат бонус - цели 5900 евро на служител, покрити от миналогодишния синдикален договор.
"Най-малкото ще има краткосрочен ефект с понижение на печалбата, но в дългосрочен план просто не знаем", коментира той, все още носещ синята си риза VW, поемайки по пътя към вкъщи следобед след смяната си на линията, на която тази седмица се произвеждат моделите Golf и Polo.
Повечето от останалите, тръгващи си от работа, отказваха да говорят за ситуацията в подкрепа на работодателя си. "Отидете в Mercedes; те също имат мръсни тайни", реагира троснато мъж на средна възраст с риза VW.
Отношението е разбираемо, като се имат предвид, че Волфсбург - по магистралата Берлин-Хановер в Северна Германия - е финансово най-силният град в страната благодарение основно на „Фолксваген”. Брутният му вътрешен продукт на глава от население е най-високият в Германия. Инголщат, дом на подразделението Audi на VW - е на четвърто място.
„Фолксваген” може да се сблъска в САЩ с глоби до 18 милиарда долара за 482 000 коли, при които бе открито така нареченото манипулиращо устройство, позволило им да мамят проверяващите. Други държави като Южна Корея, също наредиха разследвания на нивата на емисиите на автомобилите VW, а някои правни фирми в Северна Америка заведоха колективни искове. Остана неясно колко широка е била употребата на устройството, но „Фолксваген” обяви, че 11 милиона от превозните му средства в световен мащаб имат въпросния софтуер.
„Фолксваген” е заделил допълнително 6,5 милиарда евро за покриване на последиците и връщането на доверието на потребителите, но не споменава за възможни глоби.
На равнище държава икономистът от ING Карстен Бжески заяви в този критичен момент, че не е ясно какво ще бъде влиянието на скандала „Фолксваген” върху германската икономика. При положение че (компанията - бел. ред.) притежаването на 12 марки в седем европейски страни и дял на световния пазар от около 13 % от всички леки автомобили, очевидно ще има влияние, коментира Бжески.
"В Германия за „Фолксваген” работят над 270 000 души", посочи той. "Като се прибавят грубо възможните доставчици към уравнението, „Фолксваген” покрива около 1,5 % от германската заетост и дори повече, когато става дума за влиянието върху растежа", уточни специалистът.
Досега един завод на „Фолксваген”, в град Залцгитер, премахна една от седмичните смени, а подразделението за финансови услуги на VW замрази временно наемането на персонал. Не мина дълго време и последиците (от скандала) започнаха да застигнат Волфсбург.
Кметът Клаус Морс обяви тази седмица, че ще има незабавно замразяване на разходите и наемането на служители на позиции в града. На проектите, които са в ход, ще да продължат, но нови няма да бъдат започвани.
"Макар градът ни да няма дългове и да можем да заделяме за непредвидени разходи, сега очакваме да получим доста по-малко данъчни приходи от бизнеса", посочи в изявление кметът. "Твърде рано е да се говори за конкретни цифри, но е ясно, че тази година вече ще трябва да разчитаме на далеч по-малко", допълни той. Инголщат последва примера и също обяви икономии.
Михаел Вилкенс, оглавяващ Търговската камара на Волфсбург, заяви, че от бизнес гледна точка е разумно да има подготовка за по-бедни времена, но припомни, че отношението между града и „Фолксваген” е развивано с десетилетия и че доверието в компанията е дълбоко. "Случващото се в момента определено е труден етап, но надеждата е, че VW ще излезе от него по-силен", коментира той.
В гимназията за бизнес и администрация "Карл Хан", чийто главен вход споделя един навес с пешеходен тунел под път и релси, отвеждащ служителите на VW до работа, учениците, които възприемат компанията като бъдещ работодател, се уповават на тази надежда.
"След като завърша, си представям, че ще работя за VW, но сега това не изглежда толкова добре", казва 17-годишният ученик Тобиас Бацдорфер, който има още две години в училище. "Не мисля, че VW обаче ще се разори - толкова е огромен, част е от целия регион. Категорично ще има етап, в който компанията ще изгуби пари, но след няколко години ще възстанови имиджа си и отново ще стъпи на добра основа", заключава оптимистично той, пише БТА.