На фона на кризата в автомобилната индустрия и нуждата на Европа да се въоръжи поради заплахата от Русия и новата политика на президента на САЩ Доналд Тръмп, Volkswagen и Porsche подготвят прехода към военната индустрия, пише newsweek.ro. А дискусии се водеха и във Fiat, Peugeot, Citroen.
В контекста на промяната на политиката за сигурност на САЩ от администрацията на Тръмп, Европейският съюз се оказа в ситуация на необходимост да се въоръжи. Председателят на Европейската комисия обяви стратегията ReArm Europe, предупреждавайки, че "залозите не могат да бъдат по-високи и времето за действие е сега", която включва планове за увеличение с 800 милиарда евро на разходите за отбрана на ЕС.
Скоро след това Volkswagen, най-големият производител на автомобили в Европа, заяви, че е готов да обмисли изграждането на оборудване за германската армия като част от усилията на Европа за превъоръжаване.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Оливър Блум, главен изпълнителен директор на VW, каза, че групата все още не е била потърсена от потенциални партньори, но има желание да "разгледа концепции".
Производители като Rheinmetall и KNDS Group вече са решили да преоборудват своите фабрики за авточасти за производство на оръжия.
И наскоро, след лоша година за автомобилната индустрия, в Porsche SE Holding, листнат на фондовата борса, който притежава 31,4% от акциите на Volkswagen и 25% от Porsche AG, и който записа нетна загуба от 20 милиарда евро през 2024 г., се обсъжда повторно навлизане във военната индустрия, според източници.
Според икономисти автомобилните заводи са в състояние да намалят основната си дейност, като се има предвид, че износът на автомобили в Германия е намалял наполовина от пика си преди Covid-19.
Как реагират Fiat, Peugeot, Citroen?
Възобновяването на производството на въоръжение беше обсъдено и в рамките на европейските марки на Stellantis Group - Fiat, Peugeot и Citroen.
Но поне засега, за разлика от Volkswagen, който иска да допринесе за „военните усилия“ като част от увеличаването на публичните бюджети за отбрана в страните от Европейския съюз, Stellantis няма амбиция да се възползва от тази възможност.
Джон Елкан, временен главен изпълнителен директор на групата Stellantis след свалянето на Карлос Таварес, говори по тази тема пред италианския парламент.
За него няма смисъл да предоставя производствения капацитет на групата си за тези мисии.
"Китай и Съединените щати вече имат напълно отделни военна и автомобилна индустрия. Не смятаме, че има смисъл да избираме между военната и автомобилната индустрия. Можете да имате две отделни индустрии, толкова силни, колкото тяхната", обясни Джон Елкан.
"Фиат" има богат опит в оръжейната индустрия. През 1918-1920 г. например той копира танка Renault FT-17 и произвежда първия италиански танк в историята. Наричаше се Fiat 3000 и беше известен също като L5/21.
А Peugeot беше пионер в света на танковете. През 1917 г. той представя прототип на танк с хибридна система за задвижване, с бензинов двигател-генератор и два електрически мотора. Всъщност концептуалният резервоар на Peugeot може да се счита за първото хибридно превозно средство в историята.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK