Безпрецедентна вълна от нелегални имигранти прииждаше към обетованите брегове на Европейския съюз през последната седмица - близо 10 000 души се впуснаха в плаването. Стотици (никой не знае колко точно) изчезнаха във вече затоплящите се водите на Средиземно море, включително 41 имигранти, които в четвъртък бяха обявени за загинали след корабокрушение.
Докато се разиграват тези сцени на отчаяние, 28-те страни от най-богатия блок на света общо взето останаха безучастни наблюдатели. Нито една страна от ЕС не обеща дори един кораб, един самолет или един цент в помощ на спасителните усилия. Пролетният сезон на засилена имиграция вече стартира, а ЕС още няма подготвени адекватни законодателни текстове, нито извънредна среща по въпроса в дневния ред, пише АП в анализ на миграционната политика на ЕС в петък, в превод на БТА.
Общността обещава, че ще представи план за имиграцията в края на май и ще изготви доклад до Коледа. Най-видимото действие тази седмица дойде от групата „Лекари без граници”, която обеща да изпрати медицински работници на борда на един спасителен кораб от следващия месец.
„Болезнено съзнаваме, че това е само един кораб”, заяви Ернан дел Вайе, отговарящ за хуманитарните въпроси в групата. „Трагедия е, че Европа е обърнала гръб на този проблем”, каза той.
ЕС признава, че няма план за справяне с хуманитарната катастрофа. Няма апетит за започване на спасителна операция, както постъпи Италия през 2013-2014 г., когато имигрантите масово започнаха да се давят.
„Нямаме „сребърен куршум”, заяви говорителката на ЕС по въпросите на имиграцията Наташа Берто, оправдавайки се с политически и финансови ограничения. „Европейската комисия не може да се справи сама”, подчерта тя.
28-те страни от ЕС отдавна спорят как да се подели бремето, което нелегалната имиграция стоварва върху континента. Италия, Гърция и малката Малта понасят основната тежест на наплива. Германия и Швеция приемат голям брой кандидати за убежище. Други страни правят по-малко. Много страни от ЕС са затънали в икономическа криза, с нарастващ ксенофобски електорат и нарастваща склонност да гледат навътре, вместо навън към околния свят.
Собствените институции на ЕС, които толкова често са първите критикувани, са с вързани ръце, освен ако страните членки не се съгласят, че трябва да се предприемат решителни действия. Това оставя имигрантите и търсещите убежище, тласкани главно от бедност и конфликти, на прозивола на съдбата.
Оцелели от корабокрушението в края на миналата седмица заявиха завчера пред хуманитарната организация „Спасете децата” (Save the Children), че 400 от спътниците им на кораба са изчезнали. В четвъртък Международната организация за миграцията изрази опасения, че още 41 имигранти са се удавили при друго корабокрушение, позовавайки се на четирима оцелели, спасени от хеликоптер след четири дни в морето.
Еврокомисарят по миграцията Димитрис Аврамополус заяви, че подобни събития „за съжаление са новата норма и ние ще трябва съответно да променим реакцията си”.
Според върховния комисариат на ООН за бежанците миналата година 219 000 бежанци и нелегални имигранти са се опитали да пресекат Средиземно море и най-малко 3 500 са загинали при това. Броят за първите два месеца на 2015 г. вече са с една трета повече от същия период на миналата година според граничната агенция на ЕС „Фронтекс”.
Много имигранти плащат хиляди евро, за да бъдат натъпкани от трафикантите в стари лодки и салове на брега на размирна Либия, за да отплават за Европа. Ако бъдат спасени, ЕС им позволява да останат, докато случаите им бъдат разгледани, но дотогава мнозина вече са се настанили в Европа.
Разбира се, ЕС дава пари за защита на границите си - харчи по 90 милиона евро годишно за агенцията „Фронтекс”, чиято масово критикувана програма „Тритон” има за цел да контролира териториалните води на ЕС, а не да спасява хора. За разлика от италианската програма „Маре нострум”, която беше прекратена миналата година, защото беше скъпа и политически непопулярна, „Тритон” не патрулира близо до либийския бряг, за да спасява имигранти в беда.
Днес освен италианската, гръцката и малтийска брегова охрана, само три самолета и шест кораба от европейски страни патрулират в Средиземно море. ЕС ограничи реакцията си до осигуряване на възможности за имигрантите, които искат да пристигнат легално, включително по-добра защита за бежанците, специални разрешителни за някои имигранти и мерки против контрабандистите.
Вътрешните министри на ЕС миналия месец се съгласиха, че „Фронтекс” трябва да бъде подкрепена. Никой обаче не излезе с твърдо предложение за принос. Дискусиите продължават, но са бавни. След доклад, който според Европейския парламент ще е готов до Коледа, обсъждането на политиката със сигурност ще продължава и по това време догодина.
„Успяхме политически и на терен почти да изкореним пиратството край бреговете на Сомалия”, заяви Роберта Метсола, евродепутат от Малта. „Нима не можем да видим с какви ресурси разполагаме и да ги използваме в Средиземно море, за да спасяваме човешки живот?”, попита тя.