Адвокатът, представляващ жертвите от двете катастрофи със самолети Боинг 737 Макс, заяви пред Би Би Си, че правителството на САЩ подготвя предложение на "сладка сделка" към производителя, с което той признава вината си.

Пол Касел, който казва, че е получил информацията "директно от Министерството на правосъдието", добави, че сделката включва малка глоба, три години изпитателен срок и независими проверки на безопасността.

От „Боинг“ не отговориха веднага на искането на Би Би Си за коментар, докато Министерството на правосъдието отказа да даде изявление.            

Това идва след като „Боинг“ обяви, че е постигнал сделка за купуването на доставчика на аерокосмическата промишленост Spirit AeroSystems - ход, който според него ще подобри качеството и безопасността.

Spirit направи корпуса, който претърпя взрив по време на полет на самолет 737 Max 9 на Alaska Airlines през януари, което предизвика голямо безпокойство за стандартите в Boeing.

Снимка: Reuters

“Семействата ще протестират срещу тази сделка“

Миналият месец американските прокурори препоръчаха на Министерството на правосъдието да повдигне наказателни обвинения срещу производителя на самолети.

Това стана, след като Министерството на правосъдието заяви, че „Боинг“ е нарушил споразумение от 2021 г., свързано с катастрофите, при които загинаха 346 души.

„Паметта на 346 невинни, убити от Боинг, изисква повече справедливост от това“, каза г-н Касел, добавяйки, че „семействата ще възразят категорично срещу това споразумение за признаване на вината“.

 

Самолетните катастрофи - и двете с участието на самолет 737 Max на Boeing - станаха в рамките на шест месеца една от друга. Катастрофата с участието на индонезийската Lion Air бе през октомври 2018 г., последвана от полет на Ethiopian Airlines през март 2019 г.

И двете катастрофи са свързани с дефектни системи за управление на полета.

Писмо, изпратено миналия месец от Касел до Министерството на правосъдието, разкрива, че семействата са искали наказателно преследване на висшите ръководители на „Боинг“ по време на катастрофите и глоба от $24,8 милиарда (£19,6 милиарда) за "най-смъртоносното корпоративно престъпление в историята на САЩ" .

Министерството на правосъдието има срок до 7 юли да реши дали да възобнови наказателно обвинение за измама, повдигнато срещу „Боинг“ през 2021 г.

Това обвинение остана неактивно, откакто компанията призна в споразумение, че е подвела регулаторите за въздушна безопасност за аспекти на 737 Max и обеща да създаде нова система за съответствие за откриване и предотвратяване на по-нататъшни измами.

Съгласно сделката, постигната през 2021 г., Boeing заяви, че ще плати споразумение от 2,5 милиарда долара и прокурорите се съгласиха да поискат от съда да оттегли наказателно обвинение след три години, ако компанията спазва определени условия, посочени в споразумението за отложено наказателно преследване.

Но през май Министерството на правосъдието заяви, че Boeing е в нарушение на сделката, заявявайки, че не е успяла да „проектира, приложи и наложи програма за съответствие и етика за предотвратяване и откриване на нарушения на законите за измами в САЩ в цялата си дейност“.

По-рано тази година Boeing отново беше поставен в светлината на прожекторите, заедно с бившия си филиал Spirit AeroSystems, когато панел на врата падна от нов самолет 737 Max по време на полет на Alaska Airlines.

Според разследващите вратата първоначално е била монтирана от Spirit - доставчикът на авиокомпанията, за който Boeing сега твърди, че изкупува обратно в сделка на обща стойност 8,3 милиарда долара, включително дълга.   

В отделно съобщение европейският основен конкурент на Boeing, Airbus, който също е основен клиент на Spirit, заяви, че ще поеме контрола над четири фабрики на Spirit в Съединените щати, Северна Ирландия, Франция и Мароко.