За 1 евро ще може да се пътува в градския транспорт в Берлин, ако се използва карта за година напред. Властите в германската столица планират да въведа тази мярка, за да накарат хората да се откажат от автомобилите си и да намалят замърсяването на въздуха.
"Стъпка по стъпка искам да следвам целта за въвеждане на годишна карта за обществен транспорт за € 365", посочва кметът на Берлин Михаел Мюлер за Neue Zürcher Zeitung. Годишната карта за сега е около 700 евро.
Виенският модел за пътуване с градския транспорт
Подобен ход ще направи Берлин най-новия германски град, който ще последва така наречения "виенски модел". В София годишната карта за градски транспорт също е по този модел - пътуваме срещу 1 лев на ден, защото цената на годишната карта е 365 лева. Използването на обществения транспорт в австрийската столица е нараснало, тъй като операторът Wiener Linien понижи цената на годишния билет до € 365 през май 2012 г.
Във Виена почти половината от населението на града имат годишна карта, а процентът на пътуванията с метро, трамвай или автобус е нараснал до 38% - в сравнение с 27% в Берлин, 23% в Мюнхен и 18% в Хамбург.
Няколко германски града също проучват моделите за карти по виенски модел, пише вестник Guardian. Карта за € 365 е била тествана от началото на годината в Бон и в югозападния град Ройтлинген. Есен, Херренберг и Манхайм също ще получат финансиране от федералното правителство, за да проучат дали карти с намалени цени могат да убедят местните хора да оставят колите си и да се качат на автобус или метро.
Въпреки това, много общински власти откриват, че намаляването на цените за градския транспорт води до нови предизвикателства. Ако успеят да увеличат броя на хората, които използват обществения транспорт, ще има нужда от по-дълги влакове в метрото и спирки в града с по-кратки интервали, например.
В "автомобилната нация" на Германия съществуват опасения, че в градовете липсват средства за субсидиране на преминаването към обществен транспорт или че гражданите не са склонни да се разделят с превозните си средства.
В Бон, само малко над 5000 от 17 000 налични годишни карти за €365 са взети след въвеждането им от 1 януари. Процесът вече илюстрира мащаба на предизвикателството: постоянната оферта за пътуване на стойност 1 евро на ден би струвала на сравнително малък град като Бон още 23 млн. евро годишно, твърдят местните власти. В Берлин подобна схема ще дойде с допълнителни годишни разходи от около 100 млн. евро, според изданието Tagesspiegel.
Столиците по света правят експерименти
Мръсният въздух е европейски и световен проблем, справянето с който е трудно начинание. Въпреки това, столиците по света правят експерименти. Например в Париж, градският транспорт намали цените на билетите, като целодневната карта за целия регион падна на 3,80 евро при нормална цена 24 евро.
Френската столица също така ще забрани дизеловите автомобили до 2024 г., а бензиновите ще понесат същите последствия до 2030 г. До 1 юли в Париж за последно можеха да се движат без ограничения превозни средства от нисък екологичен клас, включително и дизелови леки автомобили, регистрирани до 1 януари 2006 г.
Виенският модел в София
В София, с годишната карта за всички линии на градския транспорт, пътуването излиза на цена 1 лв. на ден, независимо от броя използваните превозни средства и броя прекачвания. Интересът към този вид карти е висок, след като цената им беше намалена от 500 на 365 лв. през 2016 г.
За дните, в които въздухът в столицата е силно замърсен, общината предлага на гражданите да пътуват с така наречения "зелен билет". Той важи за всички линии през целия ден.
Най-голям дял - 60%, от столичани обаче се придвижват с кола до офиса. На второ място са ползващите градски транспорт - между 35 и 38%, а до 5% - пеша и с велосипед. 32% от ползващите градски транспорт имат годишна карта за всички линии, 23% - месечна, 11% - 3-месечна, и 9% - месечна за една линия, а 15% дупчат билет. Това сочат данните от изследване на инициативите "Визия за София" и "Зелена София" на Столичната община, направено в началото на тази година.