За мен журналистиката е призвание, но, след 20 години тук, bTV и bTV Новините са част от моето призвание. Това заяви в „Тази сутрин“ Венелин Петков, директор „Новини, Актуални предавания и Спорт“ в bTV. 

Днес bTV Новините празнуват 20-ия си рожден ден, а национално представително проучване на „Маркет Линкс” показа, че това е редакцията с най-голямо и нарастващо доверие и източникът на най-обективната ТВ журналистика в страната. 

Началото 

Венелин Петков разказа за старта новините в bTV. По думите му в зала 12 на НДК, където се помещава нюзрумът на телевизията, не е имало абсолютно нищо. По негови спомени преди това тук се е провеждал Панаирът на книгата.

Снимка: bTV

„Като дойдох да работя в bTV, това беше една празна зала, в която донесохме една дълга маса с двадесетина стола, един телевизор и един видеокасетофон – това беше bTV преди 20 години“, разказа Петков. 

Директорът на „Новини, Актуални предавания и Спорт“ в телевизията посочи, че спомените му от тези първи стъпки са пресни – „все едно е било вчера“. Той допълни, че първоначално в нюзрума не е имало постоянно ток и всички са се молели да не пропадне първата новинарска емисия на 18 ноември 2000 г. 

Снимка: bTV

„Имаше разплакани лица, аз не съм плакал, но ми беше изключително тежко за всичко, което се случи по време на този първи ефир. Да, все едно беше вчера“, добави Петков. 

Новите технологии в bTV Новините 

20 години след излъчването на първата си емисия, bTV Новините са на първо място и с атрактивния начин на представяне на информацията. 

Новатор в технологиите, телевизията въведе преди всички останали 3D-mapping, 360˚ видео и добавена реалност в ефир, както и 360˚ livestream. Уникалното за Централна и Източна Европа високотехнологично интегрирано студио, което стана дом на новините и актуалните предавания на bTV през 2019 г., влезе в топ 5 на най-престижния конкурс за маркетинг и дизайн в областта на медиите в света. 

Снимка: bTV

„Технологиите се развиват, винаги може да си купим нови неща, но доверието на зрителите – това не се купува, това се печели с труд, усилия всеки ден, професионализъм. Безкрайно благодарим на нашите зрители за доверието. Опитваме се да печелим това доверие всеки с битки ден – в нашата професия става все по-тежка и конфронтационна“, посочи Венелин Петков. 

Цената на свободната журналистика 

В bTV се прави свободна и независима журналистика, категоричен беше директорът на „Новини, Актуални предавания и Спорт“. 

„Свободата на словото е функция на медийната собственост. Когато собственикът е независима компания, независима от политически-икономическите местни играчи и влияния – тогава журналистиката, която произвежда новинарската редакция на тази медия ще бъде силна, независима и важна за зрителите“, коментира Петков. 

Снимка: bTV

Той подчерта, че bTV продължава да е независима медия и след смяната на собствеността на телевизията. По думите му новите собственици гарантират и изповядват абсолютното разделение между бизнес и редакционна политика. Поради тази причина не е трудно да се спазват журналистическите принципи в bTV Новините, напротив – задължително е. 

„Функцията на журналистиката е да предизвиква обществена промяна, а това е невъзможно, ако в една медия има зависимости. Ако медийният собственик зависи от политически или икономически играч, тази тема, която би засегнала въпросния политически или икономически играч никога няма да бъде направена, този проблем няма да бъде разрешен, а обществото няма да го види и съответно няма да бъде създадена обществена нагласа, която да предизвика промяна“, добави Петков. 

По думите му всеки един репортаж, който минава в новините трябва да има елементи на разследване. Той добави, че има теми, които изискват детайлно проучване и те нося белега на нещо по-специално, защото те изискват повече време. Петков даде пример с разследването на Мария Цънцарова за дарителската платформа HelpKarma.    

Журналистика на първа линия 

„Журналистите винаги са на първа линия, особено в ситуация на криза. Би било най-лесно да дръпнем шалтера, да пуснем кепенците и да кажем: „Трябва да опразним нюзрума. Край!“. Цялата компания в момента следва коронавирус мерки, които сме предприели още през март. Цялата администрация на компанията работи от вкъщи, но нюзрумът не може да работи от вкъщи. Репортерите не могат да работят от вкъщи“, категоричен беше той. 

В година на безпрецедентна глобална пандемия, събития и конфликти от световно и национално значение, нюзрумът на bTV е поставен на първо място и по отношение на достоверното отразяване на международни новини.

Бъдещето е днес 

Дигиталното бъдеще на телевизията, всъщност е нейното настояще. В това е убеден директорът на „Новини, Актуални предавания и Спорт“ в bTV. Венелин Петков заяви, че отдавна телевизията не е гледане на предаване по телевизора. 

Информацията, добита от журналистите в медията, се разпространява на различни платформи, спрямо интересите и възрастовата група на аудиторията. 

Сайтът btvnovinite.bg за една година влезе в топ 5 на най-посещаваните сайтове у нас. „Хората търсят телевизионната журналистика, която ние произвеждаме в интернет. Това е дигиталното настояще. Този процес ще продължи до такава степен, че все повече ще произвеждаме приоритетно за интернет и все по-малко приоритетно за телевизора, но двата процеса ще вървят паралелно още много дълго време“, каза Петков.

Цялото интервю с Венелин Петков за това през какво е преминала медията, за да се докаже като основен източник на достоверна информация - вижте във видеото!