Резултатът от задължителното национално външно оценяване по БЕЛ и математика след X клас ще бъде в брой точки, а не с оценка.
Това заяви зам.-министърът на образованието Таня Михайлова в „Тази сутрин” по повод на предстоящите за първи път изпити. Тя допълни, че на тях може да се гледа като пробни матури.
Причината е, че вече в X клас учениците ще завършват първи етап на средното си образование. По желание те ще могат да се явят на изпити по чужд език и информационни технологии.
„Ако постигнат резултат над 60% по чужд език, оценката ще бъде приравнена към нивото им на владеене на езика и ще бъде записана в удостоверението за първи гимназиален етап. По същия начин ще бъде за дигиталните компетентности”, разясни ресорният зам.-министър.
Михайлова уточни, че резултатите от НВО в X клас за учениците от Обединените училища ще се използват при формирането на бала им при кандидатстване по допълнителния държавен план-прием.
„Това ще бъде първата година, в която завършват изцяло по новите учебни програми. Това ще бъде първата година, в която ще се осъществи допълнителен държавен план-прием. Учениците, които искат да продължат, могат да кандидатстват на училищно ниво”, каза още зам.-министърът на образованието.
По думите ѝ учениците, които са приети в VIII клас със срок на обучение до XII клас не са задължени да кандидатства, за да продължат в XI клас – те си остават в същото училище.
„Смисълът на този изпит не е да се формира бал за учениците от Обединените училища, това е допълнителна функция. Основния смисъл на този изпит е да установи нивото на овладените знания и умения. Това е една пробна матура”, заяви тя.
Таня Михайлова коментира евентуалното премахване от програмата за X клас на произведението на Йордан Радичков „Нежната спирала” заради проблем с авторските права.
„В едно от учебните помагала е преразказана, т.е. даден е сюжетът на разказа. Смятам, че е редно да се учи Радичков и не можем да лишим нашите ученици от това да изучават български автори и писатели, които са знакови не само за българската литература”, посочи Михайлова.
Зам.-министърът на образованието добави, че учениците могат да намерят начин да прочетат разказа, въпреки че той не е в учебника. „Тези авторски колективи, които са тръгнали към варианта да преразказват, поне дават сюжета на учениците. За мен по-важно е да се провокират учениците да четат”, коментира Михайлова.