Всеки десети осмокласник, завършил в основно училище, не продължава образованието си. Данните са от проучване на неправителствената организация "Амалипе".
След работата на междуведомствените екипи едва 17 000 са върнатите в клас деца към момента. Над 206 000 ученици са отпаднали от образователната система или никога не са записвани в нея.
Най-голям е делът на непродължаващите в гимназиален етап, особено сред завършилите основни училища.
Най-много отпаднали ученици има в областите Сливен, Стара Загора и Пловдив, а най-малък риск за отпадане има в Габрово, Смолян и Враца.
„Една от причините е заминаване на цялото семейство в чужбина с цел намиране на работа. Други причини са започване на работа в юношеска възраст, проблеми с транспорта, ранните бракове в някои от общностите. Ние сме инициирали искане за по-голям контрол върху работодателите, които наемат деца на работа, ще се говори и с прокуратурата, за да се изгради механизъм да се противодейства на ранните бракове като причина за отпадане от училище”, посочи Соня Мелоян, директор на "Организация и контрол" в МОН.
Затова и от образователното министерство настояват да се създаде единен европейски механизъм, който да проследява учениците. Предвиждат и други мерки.
А първите индикатори за отпадане от клас са слаби оценки, много отсъствия и лошо поведение.
Малкия Кеймбридж
Наричат Долни Цибър "Малкия Кеймбридж". От началото на тази година селското училище е преобразувано в обединено и децата, които завършват основно образование продължават в следващия клас. Нямат нито един отпаднал ученик.
"Ако ние не контактуваме с родителите, ако нямаме обратната връзка, не би могло да стане", категоричен е учителят Славчо Цеков. Той и колегите му работят и доброволно в събота и неделя, посещават децата и по домовете.
Учениците остават в Долни Цибър до X клас, а след това продължават да учат в големите градове. Засега 55 училища в страната са обединени.