Смъртоносен участък в Прохода на Републиката създава опасност за с. Въглевци, а жителите му са готови да блокират пътя в знак на протест.

Хората искат институциите да намерят решение и да обезопасят участъка, в който непрекъснато стават катастрофи.

От началото на годината край Въглевци са станали 17 пътни инцидента с тирове.

Рано сутринта на 25 юли тази година гръм разтърсва планинското село Въглевци. На 20 метра от къщите се удрят челно български и турски тир. Двата камиона избухват в пламъци, а единият шофьор е изпепелен.

„Страшни спирачки чух… и докато си покажа главата от вратата, гръмна. Удариха се челно. Пламна камиона веднага. Пожарът беше ужасен. Жена ми е със страхова невроза и аз съм със страхова невроза“, обяснява Рашид Каров, жител на с. Въглевци.

„Такъв зловещ удар беше – тези железа като се удариха тук. По-страшно от бомба. Аз направо подскочих. Господ ни спаси, ако не беше валял дъжд през нощта, щяхме да се подпалим.

Хвърчаха пластмаси с пламъци – щеше да се запали всичко“, разказва и Иван Стойчев, който също живее в селото.

Снимка: bTV

Катастрофата с двата тира е една от най-скорошните, но тук хората живеят в страх заради честите инциденти.

„Оттам идват с висока скорост, има голям завой и не се намалява на тези завои, макар че асфалтът е нарязан, има маркировка, има знаци“, коментира Росен Караминков, живеещ в селото.

„Проблемът е, че преди завоя има скоростна отсечка в две ленти, в която автомобили изпреварват камиони и обратното. След като свърши отсечката, има знаци за 60, за събиране в една лента и всичко използва до последния момент, за да може да изпревари“, твърди и Димитър Пенчев.

Снимка: bTV

„Хората не могат да пресичат – ако пресечете без да бягате, няма как да стане“, категорична е Иванка Братанова от селото.

Местните твърдят, че в проекта за ремонт на пътя през 2006 г. е била заложена бетонна стена, която да обезопаси селото от пътни инциденти.

„Аз съм ходил лично в АПИ – в София… Като отпадна, поне да бяха изпълнили стената, т.е. имало е решение на този въпрос – въобще този завой щеше да се избегне“, обяснява Христо Вълчев.

„Беше заложено в проекта да има тази шумозаглушителна стена - с бетони, но не я направиха“, пояснява Иванка Братоева.

Село Въглевци е по пътя на основния тежкотоварен трафик, който свързва Северна и Южна България. От пътната агенция са въвели мерки за безопасност на републиканското трасе.

Снимка: bTV

„През 2023 г. в този участък и по протежението на целия път е изпълнена непрекъсната червена линия, с две плътни бели между които са поставени гъвкави ограничители с цел забраняване изпреварването в тези невралгични участъци с ПТП. Допълнително там е изпълнена и напречна шумна маркировка, която да прикове вниманието ида предупреди водачите“, обяснява инж. Венцислав Ангелов, директор на ОПУ- Велико Търново.

Причина за честите катастрофи според агенцията обаче е и поведението на шофьорите.

„Това, което забелязват от сектор „Пътна полиция“, е високата скорост, която най-вече се развива от водачите на автомобили с чуждестранна регистрация. Проблемът е с шофьорите от Турция и Румъния, които масово не спазват ограниченията на скоростта“, допълва инж. Венцислав Ангелов.

Трафикът в Хаинбоаз се увеличил през последните две години. За денонощие в 58-километровия проход преминават около 15 000 превозни средства.

„Ще надупчим  пътя. Ще излизаме всеки ден тук на протест, докато не вземат мерки“, заявява Рашид Каров от селото.

И според пътните експерти, и според хората в района, за по-голяма превенция е наложително в участъка да се инсталира радарна камера.