Отново сигнали за лоши условия и недостатъчна грижа към болни възрастни хора. Този път става въпрос за хоспис в Пловдив.
Една от клаузите в договорите, е, че при летален изход, роднините се задължават да ползват траурна агенция, с която хосписа има сключен договор.
Лицето и името на жената, подала сигнала, ще запазим в тайна, по нейно желание. Преди няколко седмици ѝ се налага спешно да намери лечебно заведение за майка си, която е с деменция. Настанява я в хоспис „Милосърдие", където й обещават специални медицински грижи. Жената ходи често, за да вижда майка си, но всеки път открива нередности:
„Това, което ми направи впечатление е, че беше винаги гола от кръста надолу, само по памперс. Обясниха ми, че не можело да й се сложи долнище на пижама, защото така им било по-трудно да й сменят памперса. Също така тя твърдеше, че я хранят сутрин със сух хляб и вечер с попара. Нищо друго. Ние често ѝ носехме храна, но тя твърдеше, че не достига до нея. Освен това ми правеше впечатление, че лични вещи изчезваха“.
За двуседмичен престой жената плаща близо 1000 лева.
„Сумата беше 675 лева, отделно за рехабилитация – 10 посещения са 250 лева. Никакви медицински грижи не са полагали за нея. Просто ѝ даваха лекарствата и това е. В самия сайт се твърди, че там има медицински работници, но аз такива не видях. Когато съм ходила имаше по една санитарка. Случвало се е нуждаещите да викат за помощ и да не получават такава. И съм чувала от съседните стаи да се вика за помощ и никой да не отива там в период на 15-20 минути“.
Разглеждайки вече подписания договор тя остава шокирана.
„Има клауза в договора, в която пише, че в случай, че майка ми почине в хосписа, аз съм задължена да използвам тяхната траурна агенция и нямам право на избор. Това ми се струва незаконно, първо, и второ никой не ти казва колко ще струва евентуално това цялото нещо. Предполагам, че траурната агенция и въпросния хоспис си имат някакви взаимоотношения“.
Срещаме се с адвокат Людмил Рангелов, който е категоричен, че подобни клаузи са нищожни и ако се стигне до дело, те ще паднат в съда.
„Не е нито законно, нито морално, противоречи на добрите нрави и е злоупотреба със ситуацията, в която се намират близките на този човек. Всеки договор, който се подписва трябва да бъде четен внимателно, защото в него може да има най-различни уловки“, обясни той.
Всичко това убеждава семейството да търси нов хоспис.
„За тези две седмица никога не беше изкъпана и беше преоблечена само веднъж. При подписването на договора те предупреждават веднага, че пари не връщат“, разказва жената.
Хоспис „Милосърдие" е разположен в сградата на Многопрофилната транспортна болница в Пловдив и според информация в сайта му работи от края на ноември 2007 година. Отиваме на място, за да разговаряме с ръководството.
Свързваме се с управителката по телефона.
„Ако мирише страшно, съм учудена. Не съм го чувала никога, защото всички наши пациенти казват колко е чисто. Когато се сменят памперси, нали знаете какво има в тях, тогава може да има някаква миризма. Болните се къпят, в зависимост от тяхното състояние. Един обездвижен пациент, в термално състояние, не може да се вкара в баня по никакъв начин. В тежките случаи болните са облечени до кръста, за да могат да се обслужват. Един обездвижен пациент няма как да бъде обгрижен, когато целият е облечен. Някои ядат и пържоли, кебапчета и кюфтета, други са на пасирана храна“, отговори управителят Теодора Пидромова.
Според нея вписването в договорите на клауза за траурната агенция е било съгласувано с РЗИ-Пловдив.
По данни на Изпълнителна агенция „Медицински надзор" хосписът е регистриран в Регистъра на лечебните заведения за извънболнична помощ от април 2017 година, но до момента не са извършвани проверки от контролиращия орган.