Отново сигнали за лоши условия и недостатъчна грижа към болни възрастни хора. Този път става въпрос за хоспис в Пловдив.

Една от клаузите в договорите, е, че при летален изход, роднините се задължават да ползват траурна агенция, с която хосписа има сключен договор.

Лицето и името на жената, подала сигнала, ще запазим в тайна, по нейно желание. Преди няколко седмици ѝ се налага спешно да намери лечебно заведение за майка си, която е с деменция. Настанява я в хоспис „Милосърдие", където й обещават специални медицински грижи. Жената ходи често, за да вижда майка си, но всеки път открива нередности:

„Това, което ми направи впечатление е, че беше винаги гола от кръста надолу, само по памперс. Обясниха ми, че не можело да й се сложи долнище на пижама, защото така им било по-трудно да й сменят памперса. Също така тя твърдеше, че я хранят сутрин със сух хляб и вечер с попара. Нищо друго. Ние често ѝ носехме храна, но тя твърдеше, че не достига до нея. Освен това ми правеше впечатление, че лични вещи изчезваха“.

Снимка: Редакторски екип

За двуседмичен престой жената плаща близо 1000 лева.

„Сумата беше 675 лева, отделно за рехабилитация – 10 посещения са 250 лева. Никакви медицински грижи не са полагали за нея. Просто ѝ даваха лекарствата и това е. В самия сайт се твърди, че там има медицински работници, но аз такива не видях. Когато съм ходила имаше по една санитарка. Случвало се е нуждаещите да викат за помощ и да не получават такава. И съм чувала от съседните стаи да се вика за помощ и никой да не отива там в период на 15-20 минути“.

Разглеждайки вече подписания договор тя остава шокирана.

„Има клауза в договора, в която пише, че в случай, че майка ми почине в хосписа, аз съм задължена да използвам тяхната траурна агенция и нямам право на избор. Това ми се струва незаконно, първо, и второ никой не ти казва колко ще струва евентуално това цялото нещо. Предполагам, че траурната агенция и въпросния хоспис си имат някакви взаимоотношения“.

Снимка: Редакторски екип

Срещаме се с адвокат Людмил Рангелов, който е категоричен, че подобни клаузи са нищожни и ако се стигне до дело, те ще паднат в съда.

„Не е нито законно, нито морално, противоречи на добрите нрави и е злоупотреба със ситуацията, в която се намират близките на този човек. Всеки договор, който се подписва трябва да бъде четен внимателно, защото в него може да има най-различни уловки“, обясни той.

Всичко това убеждава семейството да търси нов хоспис.

„За тези две седмица никога не беше изкъпана и беше преоблечена само веднъж. При подписването на договора те предупреждават веднага, че пари не връщат“, разказва жената.

Хоспис „Милосърдие" е разположен в сградата на Многопрофилната транспортна болница в Пловдив и според информация в сайта му работи от края на ноември 2007 година. Отиваме на място, за да разговаряме с ръководството.

Свързваме се с управителката по телефона.

Снимка: Редакторски екип

„Ако мирише страшно, съм учудена. Не съм го чувала никога, защото всички наши пациенти казват колко е чисто. Когато се сменят памперси, нали знаете какво има в тях, тогава може да има някаква миризма. Болните се къпят, в зависимост от тяхното състояние. Един обездвижен пациент, в термално състояние, не може да се вкара в баня по никакъв начин. В тежките случаи болните са облечени до кръста, за да могат да се обслужват. Един обездвижен пациент няма как да бъде обгрижен, когато целият е облечен. Някои ядат и пържоли, кебапчета и кюфтета, други са на пасирана храна“, отговори управителят Теодора Пидромова.

Според нея вписването в договорите на клауза за траурната агенция е било съгласувано с РЗИ-Пловдив.

Снимка: Редакторски екип

По данни на Изпълнителна агенция „Медицински надзор" хосписът е регистриран в Регистъра на лечебните заведения за извънболнична помощ от април 2017 година, но до момента не са извършвани проверки от контролиращия орган.