На 4 март е Световният ден за борба със затлъстяването. bTV и "Тази сутрин" поставя на фокус темата за по-доброто ни здраве в кампанията „Първата крачка към твоето здраве“.
Данни от проучване показват, че 32% от децата в първи клас са с наднормено тегло. 15% от тях са със затлъстяване, като 4,9% от тях с тежко затлъстяване.
20,4% са с централно затлъстяване – самостоятелен фактор, който показва мазнините, които са около органите. Това е показател, който повишава риска от сърдечно-съдови заболявания, диабет и хронични заболявания.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
„В рамките на повече от 15 години сме изследвали 15 600 деца в България, които са в първи клас. Проучването е на пет етапа като при всеки един се изследват по 3500 деца на 7-годишна възраст“, обясни в „Тази сутрин“ проф. д-р Веселка Дулева, главен координатор на Съвета по хранене и диетика към Министерството на здравеопазването.
По думите ѝ децата между 5 и 19 години имат сходен процент на затлъстяване, като около 10% е през 2014 г., а през 2020 г. е 12,8%.
Най-рискови са момчетата между от 5 до 9 години – при тях затлъстяването е 18,6%. При момичетата от 10 до 16 години е 16%.
Водещи рискови фактори
Освен оценка на рисковите фактори в проучването са включени и дейности, насочени към самите заболявания.
„След 2008 г., когато установихме тези сериозни проблеми при децата в първи клас, направихме първата наредба за здравословно хранене в училище. Впоследствие разширихме този пакет от законодателни мерки за детски ясли и детски градини. 2018 г. актуализирахме Наредбата за физиологични норми, която е важна за оценката на хранителния прием. В момента последователно адаптираме и променяме наредбите“, обясни проф. д-р Веселка Дулева.
„Първата крачка към твоето здраве“
Проблемът със затлъстяването засяга различни поколения и провокира кампанията „Първата крачка към твоето здраве“ на bTV Media Group, която адресира важната тема за физическата активност, здравословното хранене и психичното благополучие. Само за месец инициативата, която е част от социалната платформа на медиата „Добрият пример“, даде думата на десетки експерти, обхвана огромен брой теми и насърчи българите, независимо от възрастта им, да променят начина си на живот чрез малки, но решителни и устойчиви стъпки.
Лицата на телевизията също се включиха в кампанията с вдъхновяващи лични послания и пример.
„Не отлагайте повече, направете първата крачка! Тренировките влияят не само на външния ни вид, но и на здравето ни. То зависи от много фактори и не бива да пренебрегваме нито един от тях“, каза Златимир Йочев
„Първата крачка към здравето е да се вслушаме в тялото си и неговите нужди“, допълни Светослав Иванов.
Натали Трифонова, Петър Бакърджиев, Николета Маданска, Станислава Цалова и Неделя Щонова припомниха, че никога не е късно за промяна на старите навици и че дисциплината носи не само резултати, но и удовлетворение.
За да даде личен пример Златимир Йочев увеличи приема на вода, Петър Дочев се кали в ледена река, Оля Малинова стартира режим с треньор, Митьо Маринов влезе в залата за кросфит с ултрамаратонеца Краси Георгиев, а Бесте Сабри взе уроци по танци.
В рамките на кампанията „Първата крачка към твоето здраве“ доказани експерти дадоха полезна и достъпна информация за правилното хранене, физическата активност и превенцията в „Тази сутрин“, „Преди обед“, Светът на здравето“ и „Тази събота и неделя“, а информацията беше допълнена от статии, анкети, интервюта и лични истории в тв, радио и дигиталните канали на bTV, както и в специализирания сайт svetatnazdraveto.bg.
Ендокринологът доц. Явор Асьов посочи къде се намира България на „картата на затлъстяването“, а проф. Милена Георгиева от Института по молекулярна биология към БАН обясни как стресът и безсънието влияят на клетъчно ниво. Психолозите Младен Владимиров и Детелина Стаменова, и треньорите Сами Хосни, Инес Субашка и Иван Георгиев предоставиха ценни практически съвети как да променим гледната си точка към храненето и движението.
Бившият министър на образованието Сергей Игнатов и клиничният диетолог Дерйа Хюсеин от риалити феномена „Живот на кантар“ напомниха, че затлъстяването не е само личен, а и обществен проблем, който може да бъде решен само с общи усилия.
Повече от 10 години bTV Media Group интегрира социалната отговорност в своя управленски модел, подкрепя средногодишно над 40 социални кампании в допълнение към собствените си инициативи и потвърждава ангажимента си чрез информационните си канали и ресурси. Медийната група активно насърчава компаниите, организациите и институциите да предприемат действия, които оказват положително влияние върху обществото.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK