До безпрецедентен казус стигна гласуването на лансирания от френския президент Еманюел Макрон пакет от европейски разпоредби „Мобилност 1” в транспортната комисия на Европейския парламент. Новите правила, в които транспортният сектор от периферията на ЕС вижда голяма заплаха, частично бяха блокирани и в момента не е ясно дали този състав на парламента въобще ще успее да ги гласува.
Министър-председателят Бойко Борисов настоя пред председателя на Европейския парламент Антонио Таяни решението по пакета „Мобилност – 1”, по-извесетн като плана „Макрон”, да бъде оставено за разглеждане от следващия парламент след евроизборите. Двамата разговаряха по телефона.
Според Борисов гласуването е показало, че текстовете са небалансирани и предизвикват недоволство. За да аргументира българската позиция за среща с Таяни в Брюксел, ще замине и транспортният министър Росен Желязков.
„Част от предложенията са изключително нечестни, бих казал – цинични”, коментира пред камерата на bTV евродепутатът от ВМРО/ЕКР Ангел Джамбазки. Той подчерта, че се прави опит да бъде „засмукана работна ръка от периферията към центъра”.
Според него става дума за „открито лобистка поправка, натискана много грубо от заинтересовани бизнеси и правителства” от „ядрото на стария Бенелюкс”, Австрия и даже Германия.
Националистът предупреди, че има риск част от тези страни да започнат едностранно да налагат мерките по него (като забрана за спане в кабинета на камиона или твърди срокове за пребиваване) и това ще изисква „реципрочен отговор”.
Андрей Ковачев от ГЕРБ/ЕНП отбеляза, че шансовете да се финализира пакета „Мобилност” клонят към нула, като европейската десница е на позиция, сходна на българската. Той призова темата да не се използва предизборно, защото всички български евродепутати са били единни по въпроса.
От разпоредби в смисъла на предлаганите всъщност има смисъл, но те трябва да защитават работещите и бизнеса, коментираха в студиото на „Тази сутрин” Ангел Траков от Съюза на международните превозвачи и Катерина Йорданова от Съюза на транспортните синдикати.
Траков посочи, че и в момента колегите му плащат глоби в различни държави по силата на националните законодателства и е добре правилата навсякъде да бъдат еднакви – но не толкова рестриктивни, колкото се предлагаше.
Йорданова, която е и вицепрезидент на Европейската транспортна федерация отбеляза, че е имало възможност в пакета да влезе прилагане на Директивата за командированите работници, което би гарантирало по-справедливо заплащане на труда, но тази идея е отпаднала.
Тя обясни, че в момента шофьорите най-често получават минимална базова заплата и командировъчни до пълния размер на възнаграждението и, например, при болнични това води до драстично спадане на дохода. Траков посочи, че нашето законодателство позволява това и всеки е свободен да заделя и допълнителни средства за осигуряването си при заболяване.