Днес можехме да ви разкажем как екологично да стигнете до работа пеша, с колело или тротинетка. Предполагаме, че една част от вас вече така или иначе го правят и решихме да разкажем нещо необичайно.
За страстта на ученици от Чепеларе. Те сами създадоха електрически болид и току-що се завърнаха от маратон за екоавтомобилите на бъдещето.
Екип на bTV отиде на гости на отбора в техния гараж, в който се намира и болидът.
„Той се движи чрез енергия – на ток. Много е лек – 32 кг. Изработен е от карбонов плат и пчелна пита. Целта е да е възможно най-лек, твърд и здрав. Всичко е направено от нас. Ние сме екип от 11 човека – ученици от девети, десети и единадесети клас“, обясни преди bTV Костадин Жълтушкин, ученик в ПГ СГСТ „Никола Вапцаров“ – Чепеларе.
Електромоторът на болида се намира в задната му част. За един киловатчас може да измине 654 км. Учениците ги изминават преди броени дни.
Всичко е изработено от тях, иначе няма да бъдат допуснати до състезаниеto. Има и техническа инспекция.
Антена върху болида го свързва с компютър – там излизат данни за напрежението, тока, мощността, оставащото време, моментната скорост.
Валентин Хаджиев се заминава с платките и електрониката по болида. Пилотите на отбора всъщност са момичета - Светла Паликарова и Величка Митервоа.
„Заставаме в легнало положение, подаваме газ, а спирачките не се пипат много. Има огледала, с които гледаме дали има количка зад нас, която да изпреварва. Клаксонът е много важен, когато изпреварваме, защото нямаме мигач“, обясни Светла.
Всеки пилот трябва да бъде поне 50 кг, за да се качи на болид в състезание.
При проверка са проверява всичко – огледалата, петточковия колан.
Светла сподели, че е претърпяла преобръщане с болида – две седмици преди да замине за Франция. Екипът обаче успява да въведе колата отново в изправно състояние.
„Това е един дълготраен проект от 10 години, обясни инж. Теодор Лазаров, който е ръководител на проекта.
„Показваме и че малките училища могат да се борят с големи отбори. В самото състезание има и университетски отбори, а ние в момента сме сред челните в Европа. Българските ученици се състезават с цели катедри с хиляди студенти, а нашето училище е само 120 човека“, обясни още той.
„Тук се прави реален проект – учениците правят нещо, което се движи и е реално. Това е прототип на чист електрически автомобил, има всички компоненти. Догодина мислим да минем бариерата и от 700 км с един киловатчас“, посочи инж. Лазаров.