Онлайн обучението по време на COVID-19, а сега и осветлението в клас, което не винаги отговаря на стандартите, са сред основните причините за увеличения брой деца с късогледство. Това заяви за bTV офталмологът Александър Оскар.
Мартина е на 9 години. Никога не е имала проблем с четенето на книги или писането в тетрадка. Никога не е носила очила. Предходен резултат от профилактичен преглед притеснява родителите и те търсят второ мнение - от проф. Александър Оскар.
„Изследваме диоптрите на дясното око. Апаратът показва, че няма никакъв проблем. Има съвсем нормално за възрастта си далекогледство“, обяснява офталмологът.
Увеличават се случаите на късогледство, кривогледство и така нареченото „мързеливо око“ при децата, казва още проф. Оскар. А една от основните причини за това са часовете прекарани пред дигитални мобилни устройства, особено по време на електронното онлайн обучение в COVID пандемията. С връщането в училище се появява и нов проблем - осветеността на класните стаи.
„Препоръката е класните стаи да бъдат осветени с поне 500 лукса, което всъщност беше в голяма част от случаите много под необходимото. И съответно там, където класните стаи бяха по-слабо осветени, установихме и по-висока честота на късогледство сред децата“, твърди специалистът.
Д-р Оскар препоръчва родителите да следят дали детето пипа или търка очите си, дали са зачервени или сълзят и дали се оплаква от болки в главата. Това може да им подскаже, че е време за преглед при офталмолог
„Ако установим проблем в ранен етап има голяма възможност ние да излекуваме детето“, казва още проф. Оскар.
Предполага се, че до 2050 година половината от населението на Земята ще има късогледство, като това е пряк резултат от съвременния начин на живот и прекомерната употреба на дигитални устройства.
По темата работи стажант-репортерът Михаела Данова.