Притеснителен случай, свързан с междубанков онлайн превод на пари, при който малка фирма изгаря с 15 хиляди лева за часове. Собствениците са категорични, че става дума за пробив в банковата защита и настояват сумата да им бъде върната.
Финансовата институция, от която е изпълнено плащането, отказва да ги обезщети. Потърпевшите са алармирали за мистериозното изчезване на сумата полиция и прокуратура, комисиите за финансов надзор и за защита на потребителите.
Фирмата на Владимир Андровски траспортира стоки между Италия, България, Гърция и Румъния. Офисът е в Мездра. Майката на Андровски в качеството на служител превежда 15 хиляди лева от Банка "А" в друга сметка на фирмата в Банка "Б", където синът обслужва кредит.
„При превода аз винаги си изпринтвам едно платежно, погледнах го, всичко е ОК, след това към три и половина трябва да влязат парите“, обясни Милка Андровска.
Индикация, че превод е постъпил в банка „Б“, до края на работния ден няма. Че става нещо нередно, неясно защо не забелязва дори личният банкер на семейството от банка „А“, който е имал на разположение почти шест часа да се усъмни и да реагира. Отговорът по телефона на дежурния оператор на финансовата институция е следният:
„Бе ще влязат, чакайте, утре ще влязат“, обясни Милка.
Междувременно синът Владимир, който е в чужбина, през онлайн приложение на телефона си установява, че парите са постъпили в чужда сметка.
„И се чудя какво става, и да, мисля, че майка ми е сгрешила, но беше късно вечерта, сега жената няма да я притеснявам, на следващата сутрин тя ми казва, че тя си е разпечатила всичко, платежното е точно, но парите са отишли по друг IBAN, той не се подменя в нашия компютър, да кажеш ОК, той при вас е подменен, той се подменя в тяхната система“, казва Владимир Андровски, собственик на фирмата.
Притеснена, жената подава сигнал в банка „А“ - още на другия ден.
„И ме посъветваха да не отивам в полицията, те ще си направят собствено разследване. С хората, с които контактувах, ме обнадеждиха, че парите ще ни бъдат възстановени“, обясни Милка.
Впоследствие IT-специалисти на банката изследват компютъра на Андровска с нейно съгласие.
„Клонираха данните и вече ние чакаме, чакаме някакъв отговор, отговор не идва“, заяви жената.
Тогава чрез адвокат от фирмата изискали банката да им върне парите в тридневен срок. Вместо пари обаче дошъл писмен отговор.
„Няма да ни върнат парите, цитират член, камо ли аз съм направила грешния превод, ако беше някой друг, възможно е, но аз съм майка на собственика, как ще подаря на някой друг пари, които са на сина ми“, обясни Милка.
Жената ни показва принтираното платежно нареждане, според което грешка няма, IBAN-ите на наредителя и получателя са абсолютно верни. Освен това от няколко месеца фирмата извършва преводите с т.нар. токън, хардуерно устройство с двойна защита.
Междувременно личният банкер на Андровски от въпросната банка „А“ във Враца го посъветвал.
„Аз мога да ви кажа сега да си съдите лицето, срещу него да подадете иск, което е получило парите, аз казвам поверил съм моите пари на вас, имам претенции към вас, нито познавам въпросния господин“, поясни той.
В отговор на наше запитване от банка „А“ считат, че са изпълнили точно платежното нареждане на база подадените от наредителя параметри и няма основание за възстановяване на претендираната от него сума. Междувременно Андровски вече е сезирал всички възможни институции, имащи отношение към киберсигурността и към накърнените му права на банков клиент. И дава пример с Италия, където в момента живее.
„24 часа, след като ти обявиш, че се е случила банкова, кредитна измама,и ти не носиш отговорност за тази измама, банката се задължава да ти върне парите, това са европейски закони, не знам как в България действат тези закони“, казва Владимир Андровски.
Владимир възнамерява да съди банката най-малкото, защото, след като й е съдействал докрай, не е получил приемливо обяснение какво точно се е случило. Семейството разказва тази история и защото сега може да са изгубили 15 хиляди лева, но кой ще им гарантира, че следващият път няма да са десет пъти по толкова.