Българските ученици нямат елементарни знания по математика и четене. Това показват резултатите от международния тест PISA, проведен през 2022 г. сред деца на 15 и 16 години от 81 държави.
Знанията по математика на 54% от направилите теста българчета са „под базовите умения“. Стряскащи са и резултатите и при четене и по природни науки – съответно 53% и 47% от децата нямат основни знания. Това са най-слабите резултати на страната ни от 2006 г. насам.
Темата коментира в предаването „Тази сутрин“ учителят по история Емил Джасим.
„Българското образование няма цел – като не знае накъде е тръгнало, може да стигне другаде – виждаме къде. Единственото нещо, което е направено, е да се качат заплатите със 100%, което никой не може да отрече, но качеството на образованието не се е качило и с 20%. Ако ставаше само с плащане, щеше да бъде много лесно.
Според него образованието е приоритет на всяко правителство, но само на думи.
Джасим даде пример и с последните промени, предложени от настоящия министър Галин Цоков, които по думите му никой не е разбрал, защото МОН има „кошмарна комуникация“.
„Учителите нямат необходимата свобода. Ако дадем на учителите свобода, ако ясно са формулирани целите и им кажем – „вие намерете как да постигнем тези цели“, повярвайте ми, учителите ще са справят страхотно“, смята учителят по история.