Президентът Румен Радев иска повторен дебат за изтребителите F-16 и българското общество да бъде информирано за какво точно ще бъдат изразходвани средствата. Това заяви главният секретар на държавния глава Димитър Стоянов в студиото на „Тази сутрин”, след като Комисията по отбрана отхвърли ветото на президента по 4-те договора за самолетите.
По думите му, управляващите и депутатите в Народното събрание искат да ратифицират договорите по „бързата процедура – без дебати и обръщане на внимание върху скритите разходи”.
„Може би са притиснати от сроковете, може би и с това, че няма да бъдат публикувани целите договори за покупка – българското общество няма да бъде уведомено какво се получава. Скрити разходи определено ще има – никой не говори за транспорт. Това оборудване, което ще бъде произведено в САЩ трябва да бъде транспортирано до България”, каза главният секретар на президента.
Според Стоянов, другият проблем при покупката е орязаният пакет на изтребителите. По думите му самолетите нямат въоръжение за нанасяне на прецизни удари "въздух-земя".
„Това въоръжение ще бъде придобито на по-късен етап, но тук не става въпрос само за въоръжението, а и за обучението на техническия и летателния състав, придобиване на апаратура – това са скрити разходи”, допълни още той.
Секретарят на президента поясни, че условията по договорите са валидни до 4-5 септември тази година. Според него преговарящите по сделката е трябвало да предоговорят крайните срокове.
„Съгласно договорите за ратификация, има изискване за изграждане на специализирана инфраструктура за съхранение на специална апаратура и тя ще бъде одитирана американска страна – колко одита ще бъдат направени, колко разходи ще има”, посочи Стоянов и допълни, че по груби сметки това ще струва на бюджета около 100 млн. лв.
Димитър Стоянов заяви, че ако въоръжението се закупи сега, то ще бъде на по-ниска цена и нищо не пречи то да бъде доставено след време. Той допълни, че има клаузи в договорите, които могат да се променят едностранно от американска страна.
„Една от тях е цената, другата е сроковете за доставка. Това е сключено като договор от преговорните екипи”, допълни секретарят на президента.
От Министерството на отбраната пуснаха на сайта си писмен отговор на въпроси от президентството. В него е посочено, че цените са прогнозни и може да са по-високи, но и по-ниски. Авансовото плащане, депозирано в банката на федералния резерв, ще дава годишна доходност от 1.5%.
Отбелязва се, че предполагаемите годишни разходи за интегрирана логистична поддръжка се очаква да бъдат от порядъка на 30 - 40 млн. лв., при общ годишен нальот 1500 часа. След третата година разходите ще бъдат от бюджета на Министерството на отбраната, но не са били част от изискванията по проекта, се посочва в документа.
За целия жизнен цикъл от около 40 години, ще трябва да се сключват и други договори – свързани със самолетите, отбелязват още от военното министерство.
Военновъздушните сили нямат отговор на въпроса, свързан с такси, мита и данъци по сделката. Гарант за изпълнението на договора са Съединените щати, тъй като той сключва на ниво правителства.
Първите самолети пристигат у нас през пролетта на 2023 г., а последните в началото на 2024 г. Плановете са да летят по 200 часа годишно. Ограничения в ролите, които може да изпълнява самолета няма. По договор, сега е осигурена логистична поддръжка за първите 3 години.