Очаква ли се поскъпване на основните храни след въвеждането на тол таксите за товарни автомобили от август?
Анализ на Световната банка по поръчка на регионалното министерство показва, че за безалкохолните напитки увеличението на транспортните разходи е 20% и съответно увеличението на цената за крайните потребители ще е около 4%.
При брашното транспортните разходи ще се вдигнат с около 11 на сто, а поскъпването за потребителите ще е около 2%. За хляба разходите за транспорт ще се вдигнат с 8,5 на сто, а увеличението на цената ще е 1,66 на сто. За млякото очакванията са цената да се увеличи с 1,47%, а за месото – с 0,32%.
Производителите са категорични, че разходът за тол таксите ще се калкулира в себестойността на продуктите и ще го платят крайните клиенти.
Ще удари по джоба
В мандра в Хасково веднъж камионите влизат, за да доставят сурово мляко, и после за да транспортират вече готовата продукция до пазарите в цяла България.
Тол таксите означават по-високи разходи за транспорт, а от там и по-скъпа продукция. „Това ще доведе до близо 50% увеличение на разходите за транспорт, което в крайна сметка в себестойността ще се отрази с може би около 2%”, прогнозира собственикът на мандрата Владислав Михайлов. По думите му този разход трябва да бъде разхвърлен и да бъде поет от крайния клиент.
67-годишната Стефка Стайкова първа ще усети ценовия шок. С 235 лева пенсия жената едва успява да си купи лекарства и да покрие месечните си сметки.
„Всеки ден си изяждам по едно мляко. Даже ми е много. Лишавам се, нямам възможност за повече”, заяви тя.
Питаме производителя с колко тол таксата би оскъпила лъжичката мляко на тази жена. „Ако в момента киселото мляко е 70 стотинки, при положение че завишението ще е с 1 – 1,5 стотинки, цената ще стане 71 и 72 стотинки”, изчисли той.
„Мен и 2 стотинки ме бъркат, като има увеличение на млякото. Заради едни тол такси всички хранителни стоки и млечни продукти ще се увеличат. Ние какво да правим, какво да ядем”, пита Стефка Стойкова.
Според производителя на мляко единственият начин хора като Стефка да не плащат повече е, ако размерът на тол таксите се намали поне наполовина. По сегашните изчисления неговите камиони ще плащат по 20 стотинки на километър.
Малко или голямо влияние?
В разговор в студиото на bTV Марияна Кукушева от Федерацията на хлебопроизводителите в България изтъкна, че евентуалното поскъпване ще бъде различно за всеки производител, и не се ангажира с определен процент. Тя отбеляза също, че при производството на хляб има транспорт по 3 направления – на пшеницата, на хляба и на допълнителните съставки като мая и подобрители.
Според проф. Олег Асенов от Агенция „Пътна инфраструктура” при дългите разстояния тол тарифите ще окажат минимално влияние върху конкретната потребителска стока.
Явор Пантелеев, председател на Управителния съвет на сдружението на българските спедитори, обаче заяви, че големите превозни средства така или иначе се използват и се натоварват доста добре.
„При тях, ако имаме разход на горивото около 60-70 стотинки на километър, предстои да бъдат обложени с тол такса, която е в размер на 80 стотинки на километър. Това означава, че ще имаме повишение в разхода за транспортната услуга с минимум 50%”, изчисли Пантелеев.
По думите му в момента винетната такса, която заплаща камион влекач с полуремарке, е в размер на 1370 лева на година. „При 78,6 стотинки на километър – този влекач изминава със сигурност 10 000 км на месец, иначе той не е рентабилен, той ще плаща на месец пътна такса близо 8000 лева”, допълни той.
Олег Асенов от пътната агенция обаче посочи, че според статистиката за 2018 г. леките автомобили са платили 268 милиона такси, а товарните са платили 112. „Но ако приемем, че увеличението на таксата е 80 пъти, то държавата с тази тарифа би събрала 8 милиарда финансиране за пътищата, което означава 8000 км магистрали. Това няма как да стане и не е вярно. Увеличението на практика в таксите е между 5 и 7 пъти, като това зависи от екологичната категория”, подчерта представителят на АПИ.
Кукушева беше категорична, че трябва да продължи политиката за увеличаване на доходите. „Цените на всички стоки и услуги ще се покачват. След 1 месец очакваме покачване на цената на енергията с 20%”, посочи тя. Според нея, когато бъдат въведени тол таксите, всеки производител ще види своята себестойност, ще търси резерви и е възможно тол таксите да нямат високо отражение върху цените.
„Ние приветстваме въвеждането на тол такси, но бихме искали да има едно разумно поскъпване в разходите”, каза Пантелеев. При сравнение с пропорцията в Германия неговите изчисления сочат, че у нас средният размер на тол таксите трябва да е 6,5 стотинки на километър. Пантелеев настоя да няма такова шоково поскъпване. „Не можем да си предоговорим цените с клиентите толкова бързо и ще има фалирали превозвачи и спедитори”, прогнозира той.
"Чети етикета с Биляна Гавазова" е потребителската рубрика на "Тази сутрин" по bTV, която представя в дълбочина актуални теми за качеството на стоки и услуги, условията на пазара на труда, социални и образователни проблеми. Рубриката се ползва с висока степен на доверие и за кратко време се превърна в запазеното място в българския ефир за защита правата на потребителите.