2020 г. беше белязана от пандемията на коронавируса, а два месеца след края ѝ предварителни данни показват странен на пръв поглед феномен – броят на загиналите и ранени при катастрофи у нас е намалял, при това сериозно.
Ако направим сравнение на годишна база на жертвите, за страната средното намаление е 26 на сто, докато в големите градове с традиционно най-много инциденти – София и Пловдив, свиването е още по-голямо. В столицата говорим за 53% по-малко загинали на пътя, а под тепетата – 39%.
Промяната в сравнение с 2010 г. също е драстична – когато говорим за цяла България, жертвите са с 40,1% по-малко, тежко ранените – 36,6%, жертвите сред пешеходците са намалели с 44,2%.
Според много експерти, обаче, всичко това не е защото пътищата ни са станали по-безопасни или защото сме подобрили шофьорските си умения. Те смятат, че добрите резултати се дължат преди всичко на намалелия трафик заради пандемията – седмици наред междуградските пътувания бяха почти невъзможни, а и двата туристически сезона бяха сериозно нарушени от заразата. Много бизнеси са затворени.
Всичко това е вярно, но не е целият отговор, подчерта председателят на Държавна агенция „Безопасност на движение по пътищата“ Малина Крумова в студиото на „Тази сутрин“.
„В София интензитетът на движението по натоварените кръстовища се е увеличил с 20% за годината по принцип. Хората, които се страхуват от пандемията, не ползват градския транспорт“, отбеляза тя.
Крумова допълни, че през април, когато цяла Европа е била затворена, спадът на загиналите на континента е бил 36 на сто, докато при нас е бил значително по-висок, а освен това, през летните месеци хората са били малко по-освободени, но все пак няма ръст.
Тя беше категорична, че макар да се наблюдава спад на 10-годишна база, все още не се изпълнява заложеното в националната стратегия и пътният травматизъм продължава да бъде проблем с устойчива тенденция за намаляване едва в последните години.
Една от причините са абсурдни знаци, маркировки в лошо състояние и други пътни проблеми, които поставят на изпитание уменията на шофьорите. По думите на Крумова често това се случва на общински пътища и се дължи на липсата на капацитет при местните власти.
Тя призова гражданите да сигнализират за нередности първо при собствениците на пътища, а след това – и в агенцията.
В парламента е внесен законопроект, който ще регламентира създаването на онлайн система за подаване на информация от гражданите. Това обаче все още не е прието, а и срокът за създаване на платформата е цели две години.