Новите правила за обучението на кандидат-шофьорите предизвикаха широка дискусия в общественото пространство. Ще има ли задължително селфи в началото и в края на часа? Ще се пресекат ли корупционните практики и даването на пари под масата? Ще се сложи ли край на купуването на шофьорски книжки?
И може ли да се наложи по-ефективен контрол при провеждането на самото кормуване, както и на изпита?
Отговор на тези въпроси потърси Биляна Гавазова в рубриката „Чети етикета” на „Тази сутрин”. В студиото новите правила дискутираха председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов и председателят на Асоциация за квалификацията на автомобилистите Красимир Георгиев.
Задължителният брой часове при шофьорските курсове се увеличава от 31 на 42 за сметка на теорията.
Според Йонко Иванов снимането на селфита на кандидат-шофьора и неговият преподавател по време на часовете по кормуване влиза в противоречие с чл. 32 на Конституцията, според който никой не може да бъде сниман и филмиран без негово изрично съгласие.
„Става въпрос за заснемане без съгласие. Хипотетично приемаме, че всички курсисти, които искат да имаш шофьорска книжка се явяват в така наречената „бяла стая”, където много повече от две селфита им правят и страшно много повече в часа по кормуване, където е постоянно видеонаблюдението. Явно е изразил съгласие, иначе няма да се яви на изпит”, контрира Красимир Георгиев, който отбеляза, че по същия начин стои въпросът с видеонаблюдението в банките и заснемането на пътя.
„Освен това не става въпрос за селфи, а за лицево разпознаване”, заяви Георгиев.
В момента контролът от страна на ИА „Автомобилна администрация” се осъществява чрез картона, който е единственият контролен документ за това дали е даден часът или не. Много често тези документи се оформят пост фактум, каза Георгиев. По думите му е масова практиката при инструкторите да се подписват накуп за всички часове.
Проблемът е, че тази „фирма Х”, която ще съхранява с тези изображения, може да злоупотреби с тях, смята Йонко Иванов, който допълни, че трябва за 10 учебни часа по кормуване дневно да прави по 20 снимки – в началото и в края на урока, а това, умножено по 365 дни в годината, прави огромен обем от изображения.
Освен това съществува и рискът, заснелият селфито също да злоупотреби с него, още повече че не се знае с кой телефон ще бъде направено то, допълни Иванов.
„Тези селфита са в пъти по-малко от публикуваните във „Фейсбук”. От пет години имам заснемане на обучението. Предупреждавам курсистите в началото. Досега желаещ да му изключа видеонаблюдението не съм срещал”, заяви Красимир Георгиев.
„При всички положения липсват аргументи срещу крайния ефект. Важни са целите”, смята председателят на Асоциация за квалификацията на автомобилистите, който отбеляза, че против тази мярка се обявяват само инструкторите, но не и шефовете на школите.
Йонко Иванов заяви, че никой не е отговорил на въпроса чия е тази идея – нито зам.-министър Попов, нито шефът на ИА „Автомобилна администрация” Бойко Рановски.
Според Иванов инструкторите са готови за протести. „Събрани са 1200 подписа срещу това нещо”, разкри Иванов.
„Не е известна стойността на тази услуга и колко ще се плаща”, отбеляза председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.
Автоинструктори предвиждат увеличение на цената на курсовете заради промените с 250 – 300 лева. Димитрина от 20 години обучава курсисти и недоумява защо трябва да си правят селфи с учениците. Тя иска да ѝ дадат избор - да си купува оборудването от фирма по избор, а не от една конкретна. Димитрина е против нощното кормуване, а колегата ѝ Митко Пашов смята, че не е необходимо да се кормува на полигон. При Пашов курсът сега е 800 лева и ще стане поне 1200, ако часовете от 31 станат на 42.
„Протестът има синдикален отзвук, отколкото браншови”, заяви Георгиев, който отбеляза, че министерството на транспорта сключва договори с школите, а не с инструкторите, на които им се плаща на час и няма значение дали ще дават 31 или 42 урока.
Шефът на ИА „Автомобилна администрация” Бойко Рановски пък разкри, че идеята за селфито на инструкторите и курсистите по време на урок не е приета окончателно, а е само едно от предложенията за начин, по който да се осъществява контрол на обучението на кандидат-шофьорите.
В момента ИА „Автомобилна администрация” има договор с външен изпълнител, който трябва да изготви концепция за контрол над практическото обучение на кандидат-шофьорите.
„Ще изберем най-добрия вариант от всички”, заяви Рановски, който отбеляза, че селфито е една от тези идеи.
По този договор за концепция е платена минимална сума, каза Рановски, но не разкри колко ще струва това на държавата, като каза, че всеки може да я види по Закона за достъп до обществена информация.
Договорът не е за изпълнение и контрол върху учебната дейност в школите по кормуване, отбеляза шефът на ИА „Автомобилна администрация”.
Един от вариантите, за да не се пишат на ръка картони за проведените часове, е цялата документация да е електронна и ще се съхранява в агенцията, разкри Рановски.
Новите правила трябва да влязат до 6 месеца, след утвърждаване от министерството на образованието, каза шефът на ИА „Автомобилна администрация”.