Редица нарушения в онлайн търговията с хранителни продукти, показа наша проверка. Непълни етикети и подвеждаща информация установи нашият виртуален пазар.
Онлайн супермаркетите и търговията с хранителни продукти процъфтява заради многото карантинирани и съответно невъзможността да си напазаруваме спокойно от най-близкия магазин.
Има ли контрол и кой и как следи за това да получаваме храната си в безопасен вид? Как се контролират доставчиците на храна за вкъщи и какви мерки за безопасност се спазват - отговорите в "Чети етикета".
В един от случаите, които проверихме, липсва основна информация за предлагания кашкавал.
"На сайта, на който се рекламира храната, която се търгува от разстояние, трябва да бъдат обявени всички задължителни данни, които се изискват и при етикетиране", обясни д-р Кремена Стоева от БАБХ.
По думите й рекламата на храната не трябва да заблуждава потребителите.
Във виртуалната ни кошница попадат и продукти, които се търгуват без реална снимка, а с обикновен колаж, което също заблуждава потребителя.
„Трябва да не подвежда за естеството, същността и свойствата на храната. С колажни или дизайнерски снимки няма как клиентът да придобие представа за храната, която ще закупи“, посочи тя.
В един от онлайн супермаркетите попадаме на противовирусен препарат, който според описанието към продукта се препоръчва от "редица медицински и холистични специалисти".
Ако даден продукт е регистриран като хранителна добавка, няма проблем да се предлага онлайн, но за хранителните добавки не трябва да има здравни претенции. В момента търговията на хранителни добавки е най-силно застъпена в онлайн пространството, коментира д-р Кремена Стоева.
Спад в поръчките на храна за вкъщи: С колко са намалели клиентите?
На строг контрол би трябвало да подлежат и доставчиците на храна за вкъщи, но в бранша отчитат спад в поръчките. От бизнеса уверяват, че персоналът и доставчиците се санкционират при неспазване на мерките.
Три пъти по-малко доставки на храна по домовете от началото на пандемията, отчитат в бургаско заведение за бързо хранене.
Главният готвач Станка Маринова обяснява, че всичко трябва да бъде приготвено за предварително обявен час и тогава може да отпътува.
"Всеки асортимент се приготвя в отделна кутийка, имаме и стиропорени кутии. Всяко според нуждите, така може да се каже, защото има и супи и кутии за десерти“, посочва още главният готвач.
Кухнята е част от заведение за бързо хранене. Затова има параван, който да разделя клиентите от обслужващия персонал, а служителите в кухнята са с маски, шапки и ръкавици. Има и дезинфектанти. Посещава се най-вече от работници от близките фирми.
От началото на пандемията три пъти са намалели поръчките за храна по домовете в тази кухня.
"Може би страхът, който е в хората за това къде се приготвя храната, дали се спазват мерките, си оказва своето влияние. При нас се наблюдава спад, не само на хората, които посещават заведението, но и на тези които поръчват за домовете си“, казва собственичката на заведението.
Макар в кухнята да гарантират, че при термичната обработка на храната вирусът не може да се пренася, страхът за голяма част от хората остава.
Никола Николов от Асоциацията на заведенията отбеляза, че няма ръст в бранша за доставка на готова храна по домовете и офисите. Засилили сме мерките, отбеляза той.
„Храната след като излезе от кухнята е в кутия и в чанта, няма допир с човека. След като пипам дръжката на входната врата, това дали съм ръкавица няма да помогне. Доставчикът трябва да ползва дезинфектант и да носи маската си хубаво, тъй като вирусът се предава от човек на човек“, отбеляза Никола Николов.
За намаляването на ДДС за доставките на храни той посочи, че това е антикризисна мярка за подпомагане на малкия и среден бизнес и целта е да се спасят, но ако мярката продължи и след пандемията, може да се види спад на цените.