От 15 ноември всички коли трябва да са със зимни гуми или 4 мм грайфер. От днес започна акция „Зима”, която проверява изхабени грайфери на гумите.
Засега няма да се налагат глоби, но след средата на месеца, ако сме с неподходящите гуми, може да има глоби от 50 лева, припомнят от КАТ. Миналата година по време на зимния сезон у нас са станали над 2300 катастрофи с 220 жертви.
Основната разлика между летните и зимните гуми е в сцеплението с пътната настилка при промяна на температурите и различните природни условия – като дъжд и сняг.
Под 7 градуса по Целзий лятната гума се втвърдява и и губи основното си сцепление с пътя, обясни Иван Панчов - Асоциация на производителите, вносителите, търговците и вулканизатори на гуми.
Той поясни, че на самите гуми е обозначено със специални символи, че те са зимни. Трябва да търсим знака с трите върха и снежинката, добави Панчов.
Има разлика и при спирачния път в съответствие с класа на гумите – А е най-високият и е с най-къс спирачен път.
Клас G – наобратно има до 30% по-дълъг спирачен път.
„При заснежен път и 50 км в час, на лятната гума ѝ е необходимо с 30 м повече да спре, отколкото на зимната, с 6 метра по-късно спира при под 7 градуса и дъжд”, обясни експертът.
Друг важен момент е и етикетът на гумата, който подсказва колко е икономията на горивото, която при най-висок клас може да достигне до 6 л на 1000 км. Също така тези гуми са и по-щадящи околната среда. На етикета е посочено и нивото на шума.
Експертите посъветваха и гумите да се съхраняват правилно при смяната им. Основното е да се изчистят, измият и подсушат. След това е хубаво да се съхраняват на студено, сухо и проветриво място, като най-добре е при възможност да се използва хотел за гуми.
Вижте още във видеото!