Медицинският ни хеликоптер не се е включил в спасителната акция в Стара планина, тъй като не е бил в оперативна готовност. Причината - планирана периодична инспекция.
Семейство – баща и двете му деца, бяха поразени от мълния в Стара Планина в понеделник. 47-годишният мъж и по-малкото дете – 11-годишно момиче, загинаха на място.
13-годишното момче не е пострадало. То е подало сигнала за инцидента. Първоначално момчето е транспортирано с военен хеликоптер „Кугър“ до Карлово и оттам – с линейка до болница „Св. Георги“ в Пловдив.
„В този период – понеделник и вторник, хеликоптерът беше в планирана периодична инспекция, която се изпълнява задължително след прелетяването на 150 часа от началото на неговата експлоатация. Това е задължителна дейност. Уведомен е центърът за спешна медицинска помощ по въздуха, че хеликоптерът два дни няма да бъде в оперативна готовност, за да може при нужда да се вземе друго решение. Доколкото знам инициативата за задействането на военния хеликоптер е от ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“, каза Димчо Добрев, директорът на „Хели Мед Сървиз“.
При прегледа не са констатирани отклонения и вертолетът е напълно изправен, каза Добрев. По думите му във вторник към 16 ч. хеликоптерът вече е бил готов и в оперативна готовност да продължи да носи дежурствата.
„На всеки летателен апарат се извършват редица периодични обслужвания, те са по часове, по календарен срок или по цикли наработка. В случая ставаше въпрос за часови форми за техническа инспекция, те се извършват на 50 часа, следващата форма е 200-часова и е по-голяма като обем, планираме я септември месец и тогава в определен период от време пак няма да бъде оперативен. Ако имахме втора машина, щяхме да имаме хеликоптерно покритие“, каза директорът на „Хели Мед Сървиз“.
Николай Цолов е технически инженер в авиобазата на специализирания отряд Въздушно наблюдение на Гранична полиция. Твърди, че най-важният елемент, който винаги трябва да бъде изряден са перките.
„Както се казва без двигател ще кацнеш, но с повредени винтове не можеш да кацнеш. Всеки ден си има предполетен преглед. Оглежда се предварително, между полетите като кацне пак се оглежда превантивно и в края на деня като кацне пак се прави технически оглед“, каза Николай Цолов, инженер по вертолета и двигателя.
Подобно планирано техническо обслужване се прави на всеки 50 летателни часа. Очаква се следващото да бъде през септември, на 200 часа наработка на машината.