Мъж от Чепеларе изгради транспортен лифт за строителството на нова научна лаборатория на българската полярна база на остров Ливингстън. 33-годишният родопчанин се завърна от Южния полюс преди седмица доволен от добре свършената работа.
Преди година Марчо Паунов е открит от Българската антарктическа асоциация, след като предлага решение как да се превозят строителните материали, нужни за изграждането нов лабораторен блок на недостъпна скала.
„Аз съм специализирал точно това - да извозвам материали на труднодостъпни места. След като я построихме в първата експедиция, в която участвах създадохме въжената линия и вече я експлоатираме, работим по новия лабораторен блок“, разказва Марчо Паунов.
Той направил проекта за въжената линия, без да е виждал терена с очи.
„Обектът е такъв, че няма как да се стигне до него толкова лесно и трябваше да изградя въжената линия по трасировъчен план, снимки и обяснения. Реално въжената линия започна работа на петия ден след като ние бяхме стигнали на базата. Сумарно смятахме, че сме вдигнали над 75 тона до момента материал“, казва Марчо Паунов.
Какво е да си част от експедицията до Южния полюс? „Вълнуващо е много. Всеки там отива по някакъв проект - било то научен, логистичен или строителен. Вълнуващо е да пътуваш до края на света. Там се сблъскваш с нова природа, интересна, различна от нашата, животните са различни, много ме впечатлиха ледниците. В началото имах усещането, че съм на друга планета, никога през живота си не бях виждал кит, тюлен, пингвин. Животните там не се притесняват от хората“, разказва още мъжът.
Марчо Паунов от години се занимава с въжени линии. Още като ученик се записал в клуба по спелеология в Чепеларе и от там тръгнала страстта му по алпинизма и всичко, свързано с въжетата. Той е един от малцината в България, които изграждат транспортни въжени линии.
„Специфично е, понеже се искат по-различни умения, доста курсове трябва да се завършат. Това ми е страстта“, казва още Марчо Паунов.
Той посреща екипа на bTV в своя атракционен парк с къщичка, направена от 200 бали слама и глина. Тук е изграден 400-метров алпийски тролей и единственото по рода в България въздушно колело, което се движи на разстояние 200 метра по въже.
„Доста им омекват колената на хората, въртейки педалите“, отчита мъжът. И наред с уменията да изгражда влекове, 33-годишният чепеларец е майстор на гайдата.
„Още на острова, при самото пристигане, на палубата надух гайдата и влязохме тържествено в залива на о. Ливингстън“, казва той.
На 3 март Марчо е свирил пред „Куцото куче“ - първата българска постройка на острова, обявена вече за музей. „Гайдата си я нося навсякъде с мене. Тя и в хубаво и в лошо - винаги ми е помагала“, казва Марчо Паунов.