„Казвам се Ахмед Мерчев, на 38 години. Роден съм и съм израснал в село Слащен. Детската ми мечта беше да правя роботи. Вече 20 години се занимавам в тази област“.
„Изграждам изцяло нов автомобилен бранд за електрически хиперколи. Аз съм главният разработчик на колите и тук в село Туховища правим производствената фабрика, където да ги произвеждаме“.
Пътят до хиперколата е дълъг. Като дете Ахмед обикаля всички библиотеки в селата наоколо и прочита над 200 книги по роботика. Бележникът му е пълен с шестици, а всеки домашен уред е разглобен и сглобен по няколко пъти.
„Попаднах на една книжка забавна кибернетика, където имаше описани по-опростени роботизирани устройства и реших да ги правя едно по едно. Имах една стаичка като малък, където денонощно експериментирах с електроника, да запоявам някои неща с поялника, да замервам. От там се разви тази страст, която в последствие превърнах в професия“, споделя той.
Какво представлява електрическата хиперкола?
„Електрическата хиперкола е супер спортна кола, която е с много сериозни възможности като скорост и ускорение. Това е електрическа кола с най-новите върхови технологии, вградени в нея, които й позволяват да ускорява много бързо - от нула до 100 км/час под 2 секунди“, обясни Ахмед.
Максималната ѝ скорост ще бъде над 450 км/час и с мощност над 2000 конски сили. Ще бъде със специални системи за безопасност, позволяващи ѝ устойчивост в завоите.
„За стартъп, като нас, да започне от нулата и да създаде обикновена кола, а не хиперкола, пътят обикновено е 10 години. Ние сме на седмата година. Така, че ако следваме тази естествена спирала, може би около 3-4 години може би ще изкараме първите прототипи завършени“.
Цената на една хипер кола започва от 1,6 милиона евро за базова версия и достига до 5 милиона за върхов модел. Всяка кола се сглобява ръчно. Всеки един от елементите й се изработва в България. Въпреки, че Ахмед не е започнал производство, той вече има заявки и преговаря с клиенти.
„Търсенето специално последните 5-6 години е огромно. В момента има недостиг на хиперколи. Автомобилните производители произвеждат по-малко, отколкото клиенти има за тях и докато преди 10 години бяха лимитирани 10, 20, 50 бройки за хиперкола, вече достигат до тиражи от порядъка на 100-200 бройки за конкретен модел, което преди беше немислимо“.
Фабриката за хиперколи ще отвори най-малко сто работни места за района на село Туховища. Ахмед е планирал и създаването на обучителен център за бъдещите си работници.
Защо твоят избор е България?
„Още преди 15 години съм имал предложения да работя в Германия, САЩ, в Англия, Франция. Предпочел съм да остана тук. Имал съм съмнение дали това е правилният избор. Правилният избор е за мен. Това мога да кажа на база на пътя, който съм извървял – това е моят живот и моята следа“.
Не работи с институциите у нас заради лош опит.
„Още през 2015 година, когато стартирах проекта, решихме да кандидатстваме по програма „Иновации и конкурентоспособност. Не ни одобриха проекта там. Да не изпадам в подробности, но се отвратих от цялата тази история и от тогава не съм правил изобщо някакви опити да имам досег до държавата България като институция“.
„Все пак и аз съм българин, и аз съм част от народа. Мисля, че сме прекрасен народ с някакви странни черти на характера, които за съжаление ни дърпат назад. Имаме всички условия като ресурси, дори и чисто като локация, като климат, като природни дадености, да сме по-напред дори и от съседите ни, но мисля, че малко по-малко нещата се случва. От нас си зависи да си подобрим живота и бъдещето на децата ни да бъде по-добро“.
„Това, което мен ме води, е визията за този път, който аз съм си избрал. Според мен е важно човек да осъзнае какво желае да прави и да тръгне дори и с малка крачка към това да го реализира“.