България е световен лидер по производство и износ на лавандулово етерично масло. Тази седмица в Чирпан се провежда Международния фестивал на растението, което е не по-малко значимо от маслодайната роза.

След розата, вече дойде време и за събирането и преработката на лавандулата. Масивите са отдавна цъфнали, а събирането започва следващата седмица.

Въпреки че лавандулата е сухолюбиво растение, тазгодишните суши не се отразяват добре на реколтата, твърдят производителите.

България обаче и тази година остава на първо място в света по производство и износ на етерично масло. Оказва се, че средностатистически страната ни произвежда около 1000 тона годишно, а потреблението в световен план е едва 300 тона.

Това води до задържане на продукцията и понижаване на цените на маслото.

Подобно на другите култури, така и лавандулата тази година цъфна седмици по-рано от обичайното.

„Тази година най-големият проблем е сушата. От миналия юни до този юни дъждовете ни са 100 литра, а трябва да са над 500 литра. Лавандулата е една от най-сухолюбивите култури, но въпреки всичко, с толкова малко дъжд, минимум 30% надолу ще бъдат добивите“, твърди Слави Стайков, производител на етерични масла.

 

Проблеми с работната ръка няма, тъй като събирането на реколтата при този вид култура е силно механизирано. Оказва се обаче, че в България има свръхпроизводство и големи количества залежи, а с тях цената на маслото от 2019 г. досега пада близо седем пъти.

„От 2020 г.  насам ежегодно остават масла – те се натрупват и съответно цените падат. Причината е голямото производство, в България отидохме на около 200 000 декара при условие, че никога не сме имали повече от 40 000 или 50 000 декара. Търсенето започна да намалява след COVID-19. България е най-големият производител на лавандулово масло в света – достигнахме до 1000 тона на година, като се има предвид, че около 300 тона е годишното потребление на лавандулово масло в света. Практически добивът от една година се продава за около три години“, обяснява Слави Стайков.

Снимка: iStock

Въпреки трудностите България остава номер едно по износ на лавандулово масло и единственият ни реален конкурент е Франция.

„Франция е традиционният производител на лавандулово масло и там то е с малко по-различно качество. Не бих казал, че е по-добро, но там си имат така да се каже установени пазари. В България също има установени пазари, но вече за новите производители от друга страна е много трудно да наложат бранд, който е различен от българската или френската лавандула“, обяснява Таньо Танев, производител на етерични масла.

Според него лавандулата е много очарователна, както и розата.

 

„Фактът, че България е най-големият производител на лавандулово масло в света и съответно има и най-много насаждения тук в нашата страна, я прави много интересна като дестинация и това се наблюдава и по снимките, които си правят хората. Лично моето наблюдение е, че по време на цъфтежа на лавандулата, на залез слънце, има много хора, които се наслаждават на хубавите цветове“, допълва Таньо Танев.

Голям процент от българската лавандула се изнася в Европа, Азия и Северна Америка с приложение в козметиката, парфюмерията, фармацията и нашумялата през последните години в ароматерапията. 

Снимка: iStock

На този фон през уикенда в Чирпан се провежда Международния фестивал на лавандулата с богата културна програма, лавандулови базари и сега е перфектният момент за красиви снимки на фона на масивите.