България е световен лидер по производство и износ на лавандулово етерично масло. Тази седмица в Чирпан се провежда Международния фестивал на растението, което е не по-малко значимо от маслодайната роза.
След розата, вече дойде време и за събирането и преработката на лавандулата. Масивите са отдавна цъфнали, а събирането започва следващата седмица.
Въпреки че лавандулата е сухолюбиво растение, тазгодишните суши не се отразяват добре на реколтата, твърдят производителите.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
България обаче и тази година остава на първо място в света по производство и износ на етерично масло. Оказва се, че средностатистически страната ни произвежда около 1000 тона годишно, а потреблението в световен план е едва 300 тона.
Това води до задържане на продукцията и понижаване на цените на маслото.
Подобно на другите култури, така и лавандулата тази година цъфна седмици по-рано от обичайното.
„Тази година най-големият проблем е сушата. От миналия юни до този юни дъждовете ни са 100 литра, а трябва да са над 500 литра. Лавандулата е една от най-сухолюбивите култури, но въпреки всичко, с толкова малко дъжд, минимум 30% надолу ще бъдат добивите“, твърди Слави Стайков, производител на етерични масла.
Проблеми с работната ръка няма, тъй като събирането на реколтата при този вид култура е силно механизирано. Оказва се обаче, че в България има свръхпроизводство и големи количества залежи, а с тях цената на маслото от 2019 г. досега пада близо седем пъти.
„От 2020 г. насам ежегодно остават масла – те се натрупват и съответно цените падат. Причината е голямото производство, в България отидохме на около 200 000 декара при условие, че никога не сме имали повече от 40 000 или 50 000 декара. Търсенето започна да намалява след COVID-19. България е най-големият производител на лавандулово масло в света – достигнахме до 1000 тона на година, като се има предвид, че около 300 тона е годишното потребление на лавандулово масло в света. Практически добивът от една година се продава за около три години“, обяснява Слави Стайков.
Въпреки трудностите България остава номер едно по износ на лавандулово масло и единственият ни реален конкурент е Франция.
„Франция е традиционният производител на лавандулово масло и там то е с малко по-различно качество. Не бих казал, че е по-добро, но там си имат така да се каже установени пазари. В България също има установени пазари, но вече за новите производители от друга страна е много трудно да наложат бранд, който е различен от българската или френската лавандула“, обяснява Таньо Танев, производител на етерични масла.
Според него лавандулата е много очарователна, както и розата.