Как промените в климата влияят върху зимния ски сезон и какви усилия се полагат за поддържането на ски пистите? На тези въпроси потърси отговор журналистът и фотограф Ладислав Цветков.

Върнах се в мислите си 50 години назад, когато баща ми за пръв път ме качи на ски. Тогава пистите почти не се обработваха. Имаше страшно много сняг“, обясни в предаването „Тази неделя“ Ладислав Цветков.

Мултимедийният репортер на bTV дава думата на учените, които работят с референтни данни и най-добре могат да обяснят температурните аномалии.

Снимка: bTV

 

„Технологиите помагат много и ние трябва да сме в крак с времето, особено в по-ниските части на планината, защото виждате, че тук – на по-високите части, имаме доста естествен сняг, но хората трябва да могат да слязат до долу или до града“, обяснява планинският водач Андрей Балевски.

Един от големите въпроси – този с осигуряването на снежна покривка по пистите, е нещо, което притеснява всички големи ски курорти.

Снимка: bTV

„На надморска височина от 2600 метра имаме само естествен сняг. За по-ниските части просто няма как? Задължително е да имаме основа от технологичен сняг, а отгоре – естествен сняг. И когато се смесят става чудесно“, пояснява Андрей Балевски.

Той обяснява още, че в Банско има едно много добро съоръжение – ограда, която задържа снега. „Иначе бурният вятър отвя 70-80% от пресния сняг“, пояснява още планинският водач.

Снимка: bTV

„Това е положението, без тези съображения просто не може. Тук сме в средната зона, където се смесва технологичен и естествен сняг и благодарение на тези уникални съображения имаме сняг още през декември, за да могат да стартират зимни спортове“, казва още Андрей Балевски.

„Последните години снегът започна да идва доста късно. Принципно 80-90% от пистите са на изкуствен сняг. Снега, който вали, идва по-късно – през март и април. Този сняг не се задържа. Той идва бързо и бързо си отива“, пояснява Георги Драгов.

Машините, които се грижат да караме по обработени писти, понякога имат проблеми, защото са подложени на огромни натоварвания.

„Тези стоманени въжета са важни. Много са важни, защото по стръмните участъци надолу държат машината да не се пързаля, а на долу – да се качваш“, обяснява Георги Драгов и допълва, че „работата е хубава, но и трудна“.

„В много от състезанията феновете не могат да видят какви са условията. Например в последното състезания в Шамони късметът имаше голяма роля. Така че просто има и такива стартове, в които времето и условията решават крайния резултат“, споделя впечатленията си от ски пистите българският скиор Алберт Попов.

Вижте във видеото какво още казаха Андрей Балевски и Георги Драгов за обработката на пистите и работата в планината.