Над 7 милиона артисти и технически екипи, работещи в Европа в областта на различните изкуства, зависят в момента от помощите, които държавите-членки на Съюза ще отпуснат за култура.
Тази седмица Европейският парламент изрази сериозна тревога за бъдещето на културния сектор след епидемията с COVID-19.
Според него, в условията на криза е твърде възможно разходите за култура да не са приоритет за европейците в идните месеци.
Как би изглеждал културният сектор в Европа след епидемията?
В условията на епидемия няма да е възможно българите във Франция да се събират, за да отбележат празника заедно.
Този празник е и повод да си представим как биха изглеждали кината, театрите, галериите след кризата от COVID-19.
Макар културата да не се сред секторите, които Брюксел регулира, точно сега артистите гледат с особено очакване в каква степен културата ще е засегната в бъдещия бюджет на Съюза, който Европейската комисия ще представи идната седмица.
В деня, в който във Франция беше наложена карантина, трябваше да се открие изложа на Кристо и Жан-Клод в центъра за съвременно изкуство в Париж „Бобур". Откриване нямаше и още никой не я е видял. Центърът „Бобур" ще отвори врати, когато и другите големи музеи във Франция – неясно за момента кога.
Опаковането на Триумфалната арка в Париж се отлага поне с година. Съпътстващата изложба на Кристо и Жан-Клод е подредена и чака.
Точно както и изложбата на художника-пластик Стефан Николаев в Брюксел. Открива се в началото на март, когато никой не предполага, че светът след малко ще е различен. Следва карантина и както всичко останало – галерията затваря.
Когато се появи целият проблем, всички автори решиха да се втурнат - бурно или слабо, други много по-добре и много по-умело, в дигиталното пространство, казва художникът.
Стефан Николаев решава, че и той трябва да спре всичко. Но галерия „Сариев" в Пловдив го провокира с този странен и непознат за никого период на карантина.
И Стефан създава инсталацията „Deadline".
„Думата deadline е написана със златно изкована в един гранит. Deadline е големият проблем на този lockdown. Всичко спира. Това е deadline за всичко. Има и dead line, една линия от умрели хора, от смъртни случаи... Изведнъж всичко спря. Няма вече deadline. Няма хоризонт“, обяснява Стефан Николаев.
Хоризонт обаче има! Твърди го един от най-уважаваните галеристи в Европа, който излага инсталациите на Стефан Николаев в Брюксел и Париж.
„Сигурно ще има по-малко изложения, ще има по-малко биеналета, по-малко ще се качваме на самолет, за да отидем на другия край на света и да изпием по чаша шампанско, но галерията ще се превръща във все по-важно място. Мястото за среща с артистите, с произведенията. Това са малки структури със съответните условия за сигурност“, смята галеристът Мишел Рейн.
Актьорът Жан-Люк Пораз играе в 3 представления в Париж, когато COVID-19 спира света. Спира и проектът за филм, в който той играе главната роля.
„Режисьорът Пиер Лоражо трябваше да снима точно сега по време на карантината. Стана ясно, че не можем да снимаме в нормални условия. И режисьорът изцяло адаптира историята и пренаписа сценария за работа на принципа на видеоконференция“, посочва актьорът Жан-Люк Пораз.
Актьорите вече се занимават и с декора, гледат на малкото кръгче камера в телефона по различен начин, опитват се да си представят погледа на партньора, който също седи зад екрана на компютъра си вкъщи. Общото между всички е желанието за сцена.
Театърът съществува от векове. Живият спектакъл съществува от толкова дълго време... И след COVID-19 ще го има. Въпрос на време е.
Следете повече по темата и споделяйте вашите истории с #ЕвропаСрещуCovid19 в социалните мрежи