Имахме класически случай на развален телефон с цената на парното. Когато прочетох заглавията, си помислих, че КЕВР е готова да повиши цените. Оказа се, че те са направили прогнози за по-дълъг период за цените на газа, които я се сбъднат, я не.
Това заяви бившият енергиен министър Трайчо Трайков.
Цената на газа и парното
За „Лице в лице“ той коментира, че пари на клиентите ще се връщат, макар и не чрез физическо предаване, а чрез удържане на сметките. Според него това е очакван ход.
Трайков беше категоричен, че всяко решение на регулатора ще бъде ръководено не от бъдещите прогнози, а от настоящата ситуация.
„Аритметичната логика е парното да поевтинее с около 20%. Предполагам, че първо, това не са окончателните решения. Те винаги са в полза на потребителя, отколкото се смята преди вземането на решението“, обясни той.
Той допусна, че КЕВР включва компенсации за недоизчислени разходи на топлофикациите в предишен период или им се дава възможност да натрупат резерви, за да е по-плавно следващото повишение, ако има такова.
„Цената на газа отговаря за 60% от цената на топлинната енергия“, добави той.
Държавни бензиностанции
Трайков подчерта, че държавата, посредством нейните инструменти, има няколко възможности за регулация на цените на горивата у нас.
„Комисията за защита на конкуренцията е направила поне 3 проучвания по темата и почти каза, че има картел. Ако беше направила тази очевидна констатация, щеше да има глоба до 10% от годишния оборот на компаниите нарушителки“, обясни той.
По думите му глобата първият път е щяла да бъде около 500 млн. лв., а ако не се коригира – още толкова вторият път.
Според него е добра стъпка държавата да излезе като участник на пазара чрез свои капацитети (данъчни складове).
„Най-последната стъпка и с несигурен ефект е държавата да се опита да стане търговец на дребно на пазара на горива. Там са световни гиганти, които през цялата си корпоративна история са ставали все по-добри в дейността си“, допълни той.
И отбеляза: „Ако целта на държавата е да свали цените, по които продават останалите, тя може да го постигне с цената на загуба от своята търговска операция“.
По думите му ако държавата не е толкова ефективна, колкото лидерите на пазара, то тя ще загуби, ако иска да продава по-евтино гориво от тях.