Главният секретар на президента полк. Димитър Стоянов нарече сделката за F-16 честна, но, по думите му, договореният пакет орязва възможностите на американския самолет. Това той коментира в предаването "Лице в лице".
Министърът на отбраната подписа по-рано днес договорите за покупката на американски изтребители за българските ВВС. Доставката е на осем нови самолета F-16 Блок 70, на въоръжение и на оборудване. Предвижда се и обучение на пилоти и наземен персонал. Общата сума е 1,256 млрд. долара - в български лева това е около 2,1 млрд. лв.
„Това, което не е добре в сделката, е че ще получим изключително скъп самолет с ограничени възможности за участие в различни роли”, смята той.
Според него идеята на пакета орязва тотално способностите на самолета.
Изключително слабо е въоръжението, което се купува, добави полк. Стоянов и поясни, че американското правителство предупреждава българското, че при този орязан пакет рискът за нереализиране на програмата в пълен обем за F-16 е голям.
По думите му, те препоръчват да вземем пълния пакет. Освен това той обясни, че според него цената на договора в годините ще расте, понеже ще са нужни и ред обучения за инженерно-летателния състав.
„Относно контейнерите за целеоказване, тези със снайпер, в началото идеята беше да са 4, което е напълно приемливо за два самолета. Сега са редуцирани на два. Те няма да са обслужвани в България, а всичко, което е необходимо като технически прегледи, е в САЩ. Защо нямаме обучени специалисти да обслужват тези контейнери - щеше да е по-евтино. А ако отидат на технически преглед, ще отнеме 180 дни, ще останем с един контейнер през това време”, обясни главният секретар на президента.
Полк. Стоянов добави и че логистичният пакет е ограничен:
„Няма да имаме необходимите средства за обслужване, които трябва да бъдат разположени в една предна база за разполагане, т.е. самолетът ще може да работи само от една единствена база”, коментира той.
По думите му, ако искаме да имаме едни многофункционален самолет с абсолютно всички способности, с обучен летателен състав, с необходима интегрирана логистична поддръжка, трябва да си позволим сумата за пълния пакет.
Стоянов обяви, че президентството не лобирало за конкретен самолет, а за ясни правила. Той допълни, че миналата година на среща в Брюксел президентът Радев е молил колегата си Тръмп да не плащаме авансово машините.
Вижте целия разговор във видеото.