Законопроектът за ВиК, за който се тиражира, че ще повиши цената на водата – е качен за обществено обсъждане, той не е приет не е внасян нито в Министерски съвет, нито в Народното събрание.

Това заяви в „Лице в лице“ министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова. 

Тя обясни, че текстовете не предвиждат скок в цената на водата, защото стойността на ресурса се определя от Комисията за енергийно и водно регулиране, според доказаните разходи и инвестиции на ВиК операторите. 

„11-е ВиК оператора, които не са се консолидирали към ВиК асоциациите на една обособена територия, на една област, тяхното мнение е, че цената на водата ще се повиши. В голямата си част това са общини с гравитачно получаване на вода, по евтиният начин за получаване на вода. (…) Законът предвижда справедлива цена, до границата на социалната поносимост, не предвижда повишаване над тази граница, както е и в момента. Законът предвижда и помощи за уязвими потребители“, каза Аврамова и отрече твърденията за национализиране на ВиК дружества. 

Относно състоянието на пътищата преди зимните месеци, регионалният министър заяви, че през тази година е обновена маркировката и мантинелите на 1744 км от Републиканската пътна мрежа. Тя уточни, че през 2019 г. обновените километри са три пъти по-малко. 

„Заделени са средства в държавния бюджет за АМ „Хемус“, (…) не сме спрели работа, спазваме всички противоепидемични мерки. Средства има и за АМ „Струма“, там го изпълняваме с евросредства, работи се и на АМ „Европа“, каза регионалният министър.

Относно обектите на дружеството „Автомагистрали“, което според опозицията изпълнява седем договора в момента и има проекти – без обществени поръчки, Аврамова заяви, че информацията за компанията е предоставена на депутатите, които са я поискали. 

„Автомагистрали“ има седем договора с Агенция „Пътна инфраструктура“, като част от тях са след спечелена обществена процедура, а част от тях са също по Закона за обществените поръчки, по чл. 14. „Автомагистрали“ е държавно дружество и голяма част от неговия оборот е с възлагане от АПИ“,  добави тя. 

Аврамова отхвърли твърдението, че „Автомагистрали“ работи само с подизпълнители и допълни, че към него има наети редица служители. Тя уточни, че подизпълнители се ползват при наемането на техника. 

Регионалният министър посочи, че програмата за саниране на жилища е спряна в досегашния си вариант. Очаква се тя да бъде продължена с евросредства, като освен многофамилни сгради, ще могат да кандидатстват промишлени и общински. Аврамова допълни, че в новата програма ще бъдат включени иновативни решения за енергийна ефективност. 

Според нея са предприети мерки за ограничаване на безводието в Източна България. Тя призна за сериозния проблем с притока на яз. „Камчия“. 

„МОСВ следи този процес и всеки месец министърът на околната среда и водите разписва графика и разрешава количествата, които могат да се ползват за питейни и индустриални нужди. Аз съм сигурна, че ако има критичен момент, министър Емил Димитров ще ограничи ползването, за да имаме вода до пролетния приток“, каза Аврамова и допълни, че се взимат мерки при нужда се пренасочи вода от яз. „Ахелой“ и яз. „Порой“ към ВиК-Варна.