Първите два медицински хеликоптера ще са в България в края на юни. Това каза в предаването „Лице в лице“ директорът на болница „Лозенец“ д-р Христо Стоянов.

Д-р Христо Стоянов уточни обаче, че лечебното заведение ще стане база за въздушната „Бърза помощ“. „Трябва да се отдаде заслуженото на служебния министър на здравеопазването д-р Меджедиев за това, че той вложи изключителна енергия за реализирането на този проект“, допълни той и обяви, че страната ни е на прага да получи първите две машини за въздушна медицинска помощ.

Директорът на болница „Лозенец“ допълни, че в летателния и инженерен състав влизат предимно чужденци, докато медиците ще са българи. „Подготовката им предстои да започне. Това ще се извърши на два етапа. Първият етап включва подбора на лекари – те трябва да отговарят на определени условия“, каза той и допълни, че вторият етап е свързан с лекционен курс.

Първите медици, които ще обслужват т.нар. въздушни линейки ще са със специалност „Анестезиология и реанимация“. Според д-р Стоянов това са най-квалифицираните медици.

„Едната машина ще бъде базирана в София – в авиобаза „Враждебна“, а другата машина ще е в Долна Митрополия. В тези бази ще са разположени летателните и медицинските екипи. Ще се дават 12-часови дежурства, като на този етап ще се лети само през светлата част на денонощието“, обясни още той.

Директорът на болница „Лозенец“  допълни също така, че Министерство на здравеопазването вече е определило, в кои лечебни заведения ще бъдат изградени или доизградени площадки за кацане на хеликоптерите.

„Болница „Лозенец“ разполага с такава хеликоптера площадка – тя е и една от площадките на територията на столицата, определена за кацане и обслужване на въздушната „Бърза помощ“. Другата се намира в болница „Св. Анна“, допълни още той.

Д-р Стоянов разказа, че в определени европейски страни с преобладаващ планински терен има специалност, която се изучава от студентите по медицина – това е т.нар.

„Планинска медицина“. „Естеството на работа в хеликоптерите е много различно от дейностите в линейката. Това е машина, която лети с определена скорост и има определени вибрации и турбулентност. Създава се и едни шумов фон. Всичко това е изключително напрягащо в условията на спешност, при нестабилно състояние на пациента“, обясни още той.

Директорът на болница „Лозенец“ коментира темата за новата Национална детска болница, за трансплантациите в България, както и за евентуалните „бръмбари“ за подслушване в болницата.

Вижте повече във видеото.