„До 2019 г. всички, които сега се почувстваха засегнати, просто са карали извън закона без винетна такса". Това каза в предаването „Лице в лице“ регионалният министър Петя Аврамова във връзка с разразилото се недоволство през последните дни по отношение на винетките.

"Още през януари миналата година изпратихме писма до всички 265 общини. Само шест от тях изпратиха искания определени пътища от републиканската пътна мрежа да бъдат освободени от винетнта такса и издръжката им да бъде поета от съответната община", обясни Аврамова.

Тя допълни, че не всички искания са одобрени от АПИ, защото има законови изисквания за ненарушаване целостта на един път, когато свързва отделни населени места.

Едно от исканията е от кмета на Рила пътят от Рилския манастир до Кирилови поляни да стане общински, а процедурата е във финалната фаза. Столична община също е подала искане за освобождаването на някои пътни отсечки от винетна такса.

„Годишната винетка струва 97 лв. Ако разделим тази сума на 365 дни, на ден се пада по 0,26 лв. В същото време с тези пари държавата трябва да ремонтира пътищата, да осигури мантинели, маркировка, снегопочисттване. С тези средства АПИ издържа пътищата, така както общините с общинския бюджет и пътния данък издържат общинските пътища“, каза още Петя Аврамова.

„Ще подпомогнем всички общини чрез областните пътни управления да вземат решение, което да бъде информирано. Ще им помогнем и с финансовата част колко средства ще им струва това да освободим от винетка дадена пътна отсечка“, допълни регионалният министър.

По отношение на новата тол система Петя Аврамова заяви, че тя стартира с много малък обхват и много ниски тарифи.

„Този път отлагане няма да има, достатъчно време се забавихме. Вече са монтирани всички камери и рамки по пътищата. Оборудвали сме 10 800 км. По настояване на превозвачите въвеждаме поетапно тол системата. Обхватът, с който стартираме, е 3115 км, като сме изключили второкласните пътища“, обясни Аврамова.

Начините за плащане на таксата за изминато разстояние за превозните средства над 3,5 т ще бъдат три – предплатена маршрутна карта, GPS тракери и чрез бордови устройства.

На 1 юни ще бъде направен анализ и при необходимост обхватът и тарифите ще бъдат коригирани.