Системи за видеонаблюдение на горивото по целия му път ще бъдат инсталирани във всички топлоелектрически централи у нас. Това обяви в студиото на „Лице в лице” екоминистърът Нено Димов във връзка със скандалите около предизвиканото от тецове замърсяване на въздуха на няколко места в страната.
Той обясни, че ТЕЦ „Брикел” е възстановил работа едва след монтирането именно на 10 камери, свързани с общината и районната екоадминистрация – за да се вижда какво гориво влиза даже в часовете, в които проверка от инспектори е невъзможна.
Срокът за въвеждане на видеонаблюдението е два месеца, като записите ще трябва да се пазят половин година.
„Горенето на биомаса може да бъде разрешено и неразрешено, не може да сложим всички под общ знаменател”, подчерта Димов. Именно заради нерегламентирана употреба на биомаса беше спрян пернишкият ТЕЦ „Република”. Министърът обясни, че комплексното разрешително на всяка централа, която иска да разчита на такъв тип гориво, от 2 години включва изискване за използване на върховите технологии в областта.
Димов отбеляза, че, ако е използвана правилно, биомасата може да бъде сравнима с природния газ.
Попитан дали България ще гори боклука на Рим (каквито информации се появиха в пресата), министърът на околната среда и водите беше категоричен: "Не".
Нормите имат проблем
Когато се мерят нивата на азотен диоксид в различни части на София и се твърди, че нивата са много високи, трябва да се има предвид, че допустимите стойности са средните за града и не могат да се сравняват с области с голямо автомобилно движение, подчерта екоминистърът.
Преди дни от платформата airbg.info обявиха резултатите от свое проучване, което показва, че даже през летните месеци има много крупни стойности на азотен диоксид край натоварени булеварди и кръстовища. Отпадният продукт от автомобилното движение може да доведе до астма, бронхит, кашлица и различни белодробни заболявания.
„Днес в 18 ч. на Орлов мост ще има много по-силно замърсяване, отколкото на Малките пет кьошета в 6 ч. сутринта. Нормите имат проблем – те са средни за града, невъзможно е обективно сравнение”, заяви Димов. Той допълни, че Рим, Милано, Париж и Неапол са по-мръсни по този показател от София.
По думите му инвестициите в електрификация на градския транспорт в София са спомогнали за това да не стане проблемът с азотния диоксид да не стане по-голям – той посочи, че автобусите на газ са основни производители на този вид газове.
Димов нарече „фалшива новина” твърденията на кандидат-кметове, че България ще плаща санкции заради осъдителното решение на Съда на ЕС за качеството на въздуха у нас. По думите му заедно с Брюксел са набелязани мерки, които се изпълняват и подобни изказвания само влошават атмосферата.